Czym jest e-marketing i jaką pełni rolę
w e-commerce?
Dla niektórych jest to pytanie retoryczne, dla innych śmiertelnie poważne. Artykuł kierujemy do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze światem e-commerce. Wyjaśniamy w nim czym jest marketing internetowy, omawiamy pojęcia i opowiadamy dlaczego marketing w sklepie internetowym pełni kluczową rolę przy tworzeniu sklepu. Jest on także bazą do kolejnych wpisów w tej szerokiej tematyce.
Czym jest e-marketing (marketing internetowy)?
Marketing w sklepie internetowym to bardzo szerokie pojęcie. Obejmuje wszelkie działania firmy w Internecie i zdecydowanie nie ogranicza się tylko do kanałów promocji marki. W swoich założeniach, podobnie jak tradycyjny marketing, opiera się na rozpoznaniu oraz zaspokojeniu potrzeb klienta. Jedna z najkrótszych definicji marketingu brzmi: “Zaspokajać potrzeby, osiągając zysk”. Czym marketing internetowy różni się więc od tradycyjnego? Przede wszystkim:
– metodami rozpoznawania potrzeb klientów
– sposobem budowania strategii obecności firmy w sieci
– doborem narzędzi, którymi firma wpływa na klienta
– sposobami analizy danych, kontroli skuteczności i efektywności działań
W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, w marketingu internetowym rola odbiorcy jest znacznie większa. Nie jest on biernym odbiorcą komunikatów marketingowych, ale ma możliwość prowadzenia dialogu z marką i wyrażenia swojej opinii w odpowiedzi na działania marketingowe. Marketing internetowy jest bardzo dynamiczną dziedziną, która gwałtownie rozwija się z roku na rok.
Jakie są jeszcze cele e-marketingu?
- budowanie marki firmy lub produktu
- budowanie lojalności klientów
- wpływanie na satysfakcję klientów
- zaspokajanie potrzeb informacyjnych klienta
- zwiększenie zysków firmy
Jakie funkcje pełni e-marketing?
- sprzedażową – ostatecznym celem każdego e-biznesu jest oczywiście maksymalizacja sprzedaży oraz zysku.
- informacyjną – klient kupujący w Internecie oczekuje od firmy dostarczenia mu pełnego spektrum informacji na temat oferowanego produktu, ale też samego sklepu czy marki.
- edukacyjną – marka może zaoferować klientowi wartość dodaną w postaci cennych informacji edukacyjnych, jest to także element rekomendacji produktowej. Edukowanie klienta wpływa na efektywność e-commerce i buduje lojalność wśród klientów.
- angażującą – spora część e-konsumentów to prosumenci, czyli osoby, które są zaangażowane we współtworzenie danej marki, lubią się udzielać, wchodzić w dyskusję i współtworzyć społeczność wokół marki.
Dlaczego e-marketing jest tak ważny?
- e-marketing oferuje działania dopasowane do danej grupy docelowej
- marketing w sklepie internetowym pozwala na nawiązanie interakcji z odbiorcami i zbudowanie relacji – klient nie jest już tylko biernym odbiorcą komunikatów marketingowych, ale ma możliwość prowadzenia dialogu z marką i wyrażenia swojej opinii w odpowiedzi na działania marketingowe
- umożliwia mierzenie skuteczności działań poprzez dokładne narzędzia analityczne
- poprzez zbieranie danych o klientach firma rozszerza wiedzę o klientach/grupie docelowej, dzięki czemu marka może w większym stopniu realizować potrzeby grupy docelowej
- umożliwia personalizację komunikatów marketingowych
- optymalizuje koszty działań marketingowych
- umożliwia automatyzację działań e-marketingowych
- buduje wizerunek marki
Kanały działań e-marketingowych
- E-mail marketing
- Współpraca z influencerami i blogosferą
- Social media
- Blog firmowy
- Reklamy typu display
- Reklamy Google Adwords
- Remarketing
- SEO (pozycjonowanie)
- Marketing afiliacyjny (programy partnerskie)
- Porównywarki cenowe
- Video marketing
- Content marketing (pozyskiwanie klientów dzięki publikacji przydatnych i atrakcyjnych treści, które odpowiadają na potrzeby naszych odbiorców, jak np. na blogu firmowym, w social mediach, lub innych kanałach komunikacji z klientem)
- Word of mouth (buzz marketing)
Serce działań e-marketingowych
Dorywcze angażowanie się w pojedyncze kanały nie przyniesie firmie pozytywnych, długoterminowych efektów. Bazą do działań marki w Internecie powinna być przemyślana strategia e-marketingowa. To od jej stworzenia należy rozpocząć planowanie sprzedaży swoich produktów lub usług w sieci. Aby marketing internetowy był efektywny musi być odpowiednio zaplanowany i wdrożony.
Celem strategii jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów – osób, które są zainteresowane naszą usługą lub produktem. Dzięki działaniom zawartym w strategii firma dąży także do stworzenia oraz utrwalania więzi na linii marka – odbiorca. Przemyślane założenia strategii determinują długofalowe działania firmy i mogą przynieść znaczące zyski przedsiębiorstwu. Dlatego też tak ważne jest, żeby poświęcić jej wystarczająco dużo czasu i przeprowadzić dogłębną analizę oraz zaplanować działania (takie jak analiza grupy docelowej, analiza asortymentu, analiza konkurencji, określenie miejsca marki na rynku, kanały komunikacji, itd.).
To jednak nie wszystko. W trakcie wdrażania strategii należy na bieżąco monitorować i badać efekty działań oraz wprowadzać modyfikacje i uaktualnienia. Zbieranie danych i badanie efektywności działań jest niekwestionowaną przewagą marketingu internetowego nad tradycyjnym – dlatego też nie bójmy się korzystać z jego potencjału. Sama strategia z kolei jest dokumentem, który powinien nam towarzyszyć w bieżącej pracy. Jako estru na co dzień zajmujemy się profesjonalnym tworzeniem analiz rynkowych oraz budowaniem marek i strategii. W razie pytań dotyczących tematyki e-marketingu, czy strategii zachęcamy do kontaktu.