Zadbaj o wyjątkowe doświadczenie zakupowe.
Strategia e-commerce to pierwszy krok w tworzeniu nowej marki lub znalezieniu kierunku dla już istniejącej. Pozwala zaplanować i ułożyć nadchodzące działania, zrozumieć konkurencję i rynek, stworzyć silną markę oraz zbudować wyjątkowe doświadczenie zakupowe dla klienta. Wielu przedsiębiorców nie wie, jak stworzyć kompleksową strategię, i dlatego my przygotowujemy ją dla nich, nadając jej należny priorytet. Sprawdź, co zyskasz poznając tożsamość, cele i kierunek rozwoju swojej firmy.
Częstym błędem marek jest to, że działają bez konkretnego planu. Łączy ich to, że chcieliby zwiększyć sprzedaż i zainteresować produktami nowych klientów, jednak do tych celów musi prowadzić szereg innych, rozpisanych w czasie i przemyślanych działań. Do ich ustalenia konieczna jest znajomość rynku, przewagi względem konkurencji, zdefiniowanych grup docelowych i możliwości realizowania założeń.
To właśnie stworzenie strategii jest pierwszym, ważnym krokiem, który możesz podjąć, by odróżnić się od innych firm z Twojej branży i osiągnąć długoterminową przewagę konkurencyjną. Strategia pozwala uporządkować plany i cele marki, w taki sposób, by zacząć je realnie realizować. Sama w sobie jest ogromną wartością dla przedsiębiorców, bo pozwala kompleksowo (często pierwszy raz!) spojrzeć na ebiznes.
Czym jest strategia e-commerce?
W naszym przypadku strategia jest rozbudowanym dokumentem, który tworzymy po przeprowadzeniu warsztatów strategicznych z klientem. Na podstawie informacji zebranych na nich rozpoczynamy pracę, czyli między innymi:
- wypracowujemy charakter marki dzięki zrozumieniu jej tożsamości,
- określamy szczegółowo grupę docelową, co pozwala zrozumieć potrzeby, oczekiwania i bolączki obecnego i przyszłego klienta marki,
- analizujemy działania konkurencji: ich strategię, silne i mocne strony (w tym to, jak możemy je wykorzystać) oraz to, gdzie pozostawiają miejsca na rynku, a to wszystko na bazie solidnych liczb i estymacji ruchu,
- tworzymy ramy komunikacji marki: określamy język marki, proponowane kanały komunikacji na początkowym i dalszym etapie rozwoju i dobieramy optymalne rozwiązania z zakresu e-commerce.
Strategia e-commerce i jej elementy
Na dobrą strategię składa się bardzo wiele czynników, które muszą być dostosowane do konkretnej firmy i branży. Można jednak wyodrębnić kilka kluczowych tematów, które poruszamy każdorazowo, by wyznaczyć najlepszy możliwy kierunek rozwoju.
- Tożsamość marki – jej historia, filozofia i wizerunek, czyli wszystko co, co wyróżnia ją i składa się na jej esencję,
- Grupy docelowe – klienci do których już teraz docieramy lub chcemy dotrzeć oraz to, jak myślą i czego szukają,
- Analiza konkurencji – zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym,
- E-commerce i sprzedaż – analiza i szereg propozycji na temat usprawnienia procesu zakupowego, w tym customer happiness i omnichannel, a także zbudowanie konkretnych kanałów pozyskania ruchu i sprzedaży oraz rozwiązań zwiększających efektywność sprzedaży i podnoszących współczynnik konwersji.
- Dotychczasowa i nowa komunikacja – analiza tonu marki, jej archetypów i sposobu, w jaki chcemy, by firma była postrzegana.
Strategia to bardzo obszerny dokument, który nierzadko ma ponad sto stron: wszystko po to, by czerpać z niej garściami na co dzień, a nie tylko przeczytać ją na początkowym etapie współpracy z agencją e-commerce.
Jaką rolę ma strategia e-commerce?
Strategia, jeżeli jest dobrze przygotowana i służy do rzeczywistego realizowania wyznaczonych w niej celów, może stanowić o “być albo nie być” marki – zarówno tej wypuszczanej dopiero na rynek, jak i tej już istniejącej.
- Pozwala lepiej zrozumieć rynek, na którym marka funkcjonuje, a co za tym idzie…
- …lepiej zrozumieć pozycję rynkową marki, czyli przeanalizować jej asortyment, konkurencję i odbiorców,
- Umożliwia precyzyjne określenie celów,
- Określa sposoby realizacji celów, dając przedsiębiorcy konkretne rozwiązania,
- Wyodrębnia zarówno słabości, jak i wyróżniki firmy, ale co równie ważne – pozwala na budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej,
- W spójny i jasny sposób wdraża nowych pracowników w cele, plany i tożsamość marki, a w przypadku obecnych pomaga upewnić się, że nasza i ich wizja jest spójna,
- Ułatwia pracę z podwykonawcami, przyspieszając ich briefing.
Szczególnie wysoką wartość dla firmy ma dokument strategiczny, który jest regularnie aktualizowany. Jego rola dla marki jest nie do przecenienia, dlatego może dziwić decyzja niektórych przedsiębiorców o ominięciu tego etapu dla pozornych oszczędności.
Bądź o kilka kroków do przodu
Dokument strategiczny pozwala nie tylko przeanalizować obecną sytuację firmy, ale, co równie ważne – stanowi pewnego rodzaju wgląd w jej przyszłość.
Z jednej strony realizujemy krótkoterminowe rekomendacje, które tu i teraz wpływają na lepszą sytuację marki. Z drugiej – analizując trendy i zachowania odbiorców oraz konkurencji możemy przewidywać, jaka ścieżka będzie najlepsza w danej sytuacji, jak będzie rozwijała się branża i dopasujemy planowanie działania do celów przedsiębiorstwa.
Co istotne, po ustaleniu strategii realizujemy ją w sposób dynamiczny – bo taka właśnie jest rzeczywistość, w jakiej funkcjonują firmy. Wyznaczona ścieżka czasem musi być zrewidowana i dostosowana do zmian na rynku.
Z częścią naszych klientów działamy od lat, i na przestrzeni tego czasu konsultujemy, wspieramy i aktualizujemy strategię. Dzięki temu firmy zyskują nowych odbiorców, ale też podtrzymują relację z obecnymi, którzy widzą, że marka rozwija się i ma im do zaoferowania najwyższą możliwą jakość. Taki lojalny użytkownik jest najlepszą, żywą reklamą marki.
Warstwa wizualna strategii marki
Strategia to nie tylko kilkadziesiąt stron, stanowiących opis Twojej marki i kierunku, w jakim warto ją rozwijać. Tworzenie strategii opiera się też na warstwie wizualnej: analizujemy najlepsze, zagraniczne benchmarki, zbieramy inspiracje, tworzymy moodboardy. To wszystko pomaga nam wyznaczyć archetyp marki, a następnie to, jakiej kolorystyki, typografii, rodzaju zdjęć i grafik czy jakiego stylu użyć, by najlepiej komunikować jej wartości i wywołać u odbiorcy określone skojarzenia.
Jak wygląda to w praktyce? Na bazie nieistniejącej firmy Amethyst, oferującej biżuterię pozycjonującą się w segmencie premium affordable, przygotowaliśmy moodboard, który określa styl marki. Chcieliśmy połączyć minimalistyczny design z luksusowym wydźwiękiem, odnaleźć wiodące kolory, wyznaczyć silne marki i zarysować do kogo może dotrzeć marka. Na bazie takich moodboardów tworzymy następnie posty na kanały social media, newslettery, stronę internetową i inne treści.
Audyt jako droga do strategii
Jako estruktorzy wiemy, jak istotna jest dobra strategia, i zachęcamy klientów do potraktowania jej z należytą starannością. Uważamy, że każdy dobry biznes zaczyna się od wyznaczenia kierunku działań. W przypadku już istniejących marek pierwszym krokiem do zrobienia strategii jest audyt.
- W jego trakcie analizujemy działania marki i agencji współpracujących z nią, analizujemy jej konkurencję, sprawdzamy dane z Google Analytics oraz innych narzędzi, a także weryfikujemy UX sklepu.
- Na bazie naszego researchu, uzyskanych w trakcie audytu danych oraz naszego doświadczenia dobieramy najlepsze rekomendacje dla danego biznesu.
- Zwracamy uwagę nie tylko na kanały sprzedaży, ale też holistycznie na biznes i możliwości, jakie prezentuje.