Codzienna praca menedżera e-commerce to wiele różnych obowiązków. Jest się odpowiedzialnym zarówno za zwiększanie sprzedaży, jak i satysfakcji klientów. Multidyscyplinarność tego zawodu daje dużą satysfakcję, ale jest także bardzo wymagająca. Na szczęście szybko rozwijający się i dostosowujący rynek dostarcza nam pomocnych narzędzi. Narzędzia e-commerce oszczędzają nasz cenny czas, zwiększają efektywność i pozwalają nawigować po często niezbadanych wodach. Poniżej przedstawiamy Wam zbiór 10 niezwykle przydatnych narzędzi z różnych kategorii, które każdy menedżer e-commerce powinien znać.
- Typ: Analiza danych
- Krótka charakterystyka: Google Analytics powinno być jednym z podstawowych narzędzi pracy dla menedżera e-commerce. Nieprzypadkowo napisałem powinno, ponieważ nadal w wielu sklepach się go nie wykorzystuje lub nie docenia jego zaawansowanych możliwości. Specjalny dedykowany moduł e-commerce służy do pomiaru praktycznie każdej czynności, której wykonania oczekujemy od użytkowników. Moduł bada m.in. ilość i wartość transakcji, zachowania zakupowe, popularność poszczególnych produktów czy grup produktów, a także wiele innych parametrów. Google Analytics analizuje też poszczególne działania marketingowe oraz sprawdza jaki udział w wygenerowanej sprzedaży miały wybrane kanały na ścieżce zakupowej klienta. Zebrane dane są bazą do planowania dalszych działań e-marketingowych oraz strategii rozwoju sklepu.
- Koszt: darmowe
- Alternatywne narzędzie: Yandex Metrica
- Typ: Marketing Automation
- Krótka charakterystyka: Gdy wymieniamy praktyczne narzędzia e-commerce, trzeba wspomnieć o tym. Salesmanago pozwala na identyfikację osób odwiedzających daną witrynę (zarówno zarejestrowanych, jak i anonimowych) oraz monitorowanie ich zachowań. Dzięki temu klient może otrzymać spersonalizowany przekaz marketingowy w czasie rzeczywistym, który wykazuje się dużo większą skutecznością od tradycyjnych działań marketingowych. Salesmanago oferuje bardzo szeroką gamę funkcjonalności: m.in. dynamiczne maile z rekomendacjami produktowymi, dynamiczne treści na stronie, inteligentne pop-upy, powiadomienia typu web push, live chat, segmentacje klientów oraz wiele innych.
- Koszt: wersja pro dostępna od 149 zł netto miesięcznie
- Alternatywne narzędzie: Edrone
- Typ: Zarządzanie sprzedażą i integracja rozwiązań
- Krótka charakterystyka: Baselinker to rozbudowane narzędzie pozwalające na zarządzanie codzienną sprzedażą z wielu źródeł, a także potężny integrator najważniejszych usług dla e-commerce. System integruje zarówno najbardziej popularne platformy sklepowe, jak i sprzedażowe (np. allegro, ebay, czy amazon). Baselinker oferuje wbudowany magazyn produktowy, pozwala tworzyć bazę klientów, statusy zamówień, integruje zewnętrzne moduły fakturowe oraz wszystkich najbardziej popularnych kurierów. Baselinker to aplikacja internetowa, do której mamy dostęp online z dowolnego miejsca. Praca z systemem ułatwia życie każdemu sklepowi internetowemu i automatyzuje naprawdę dużo procesów w przedsiębiorstwie.
- Koszt: od 29 zł netto
- Alternatywne narzędzie: Way2Send
- Typ: Analiza konkurencji
- Krótka charakterystyka: Sprawny menedżer e-commerce musi na bieżąco śledzić działania konkurencji. Bez dodatkowych narzędzi może obserwować bieżące zmiany w ich witrynach, czy badać działania komunikacyjne np. w social mediach. Jednak warto byłoby też móc podejrzeć ich statystyki odwiedzalności. Tutaj z pomocą przychodzi Similarweb, który oferuję głęboki wgląd do danych konkurencji. System pozwala uzyskać podstawowe informacje na temat liczby odwiedzin z ostatnich miesięcy (podobne do tych z Google Analytics), podaje najpopularniejsze kanały pozyskania klienta, a także konkretne źródła odesłań. Narzędzie dodatkowo analizuje ruch z social mediów, organicznego wyszukiwania czy sieci reklamowych. Należy jednak pamiętać, że im mniej popularna jest witryna, tym mniej dokładne mogą być wyniki podawane przez Similarweb.
- Koszt: dostępna jest ograniczona wersja darmowa oraz wersja PRO z indywidualnym cennikiem
- Alternatywne narzędzie: Ahrefs
- Typ: Czat
- Krótka charakterystyka: Klienci często borykają się z problemem braku dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze. Livechat przychodzi z pomocą i pozwala na szybki oraz bezpośredni kontakt na linii sklep internetowy – klient w czasie rzeczywistym. Jest to narzędzie, które pomaga nie tylko klientom, ale także sprzedawcom, ponieważ daje im potężne narzędzie sprzedażowe, które realnie zwiększa ilość transakcji. Livechat nie tylko dostarcza im danych analitycznych (bada m.in. ścieżkę zakupową klienta, czy podstrony i produkty, które odwiedzał), ale także daje możliwość wywołania rozmowy z konkretnym klientem i przekonania go do zakupu. Livechat pozwala oceniać klientom poszczególne rozmowy, natomiast obsługa sklepu posiada wgląd do archiwalnych konwersacji.
- Koszt: od 16$ miesięcznie
- Alternatywne narzędzie: Zendesk Chat (wcześniej Zopim)
- Typ: Analityka Social Mediów
- Krótka charakterystyka: Sotrender to narzędzie pozwalające analizować markę oraz jej konkurentów w 4 najbardziej popularnych kanałach social mediowych (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube). Dzięki Sotrenderowi możesz sprawdzić co robią Twoi konkurenci i jak wygląda Twoja branża. Dowiesz się, co działa, a gdzie popełniają błędy. Możesz uczyć się z ich sukcesów i porażek. Sotrender generuje przejrzyste i dopasowane do potrzeb firmy raporty. Możesz też w łatwy sposób poznać swoich odbiorców i zrozumieć ich zachowanie. Na podstawie twardych danych od Sotrendera dostosujesz swoją komunikację oraz ulepszysz strategię e-marketingową. Narzędzie działa na autorskich algorytmach.
- Koszt: od 150 zł netto miesięcznie
- Alternatywne narzędzie: CrowdTangle
- Typ: Analiza SEO
- Krótka charakterystyka: Unamo to narzędzie dla osób, które preferują same monitorować i budować pozycję swojego sklepu w wyszukiwarkach, lub chcą kontrolować ten proces. System pozwala analizować ruch w Twojej witrynie pod kątem SEO. Sprawdza pozycje w wyszukiwarce i porównuje je z konkurencją oraz bada kto i gdzie umieszcza linki do Twojej witryny. Narzędzie przeprowadza także audyty SEO, podając rekomendacje konkretnych zmian oraz generuje przejrzyste i spersonalizowane raporty. Unamo na podstawie popularnych wyszukań sugeruje również to, jakie treści warto tworzyć w Twojej witrynie.
- Koszt: od 79 zł netto
- Alternatywne narzędzie: Semstorm
- Typ: CRM do obsługi klienta
- Krótka charakterystyka: Freshdesk to jedno z narzędzi grupy Freshworks. Służy ono do efektywnego zarządzania obsługą klienta. Jeżeli Twój sklep obsługuje codziennie dużą ilość zgłoszeń i maili od klientów – ten system znacząco ułatwi Wam pracę. Freshdesk numeruje każdą wiadomość i tworzy z niej konwersację. Klient jest automatycznie powiadamiany o przewidywanym czasie oczekiwania na odpowiedź, natomiast osoba obsługująca go może oznaczać priorytet zgłoszenia, dodawać prywatne notatki czy oznaczać terminy odpowiedzi. System pokazuje także który pracownik pracuje nad danym zgłoszeniem, aby nie doszło do zdublowania odpowiedzi. Freshdesk posiada również tzw. “team inbox”, w którym znajdują się wszystkie konwersacje. Można je kategoryzować, priorytetować i przyporządkowywać do nich konkretnych pracowników.
- Koszt: podstawowa wersja jest darmowa, płatne zaczynają się od 19$ miesięcznie
- Alternatywne narzędzie: Zendesk
- Typ: Badanie zachowań użytkowników, UX/UI
- Krótka charakterystyka: Hotjar to narzędzie, które dba o użyteczność Twojej strony. Na podstawie dogłębnie przeanalizowanych zachowań użytkowników możesz ulepszyć stronę, tym samym zwiększając satysfakcję klientów i sprzedaż. Hotjar oferuje szeroką gamę możliwości badania zachowań użytkowników, jak m.in. mapy cieplne (heatmaps), nagrywanie zachowań konkretnych użytkowników podczas wizyt w Twoim sklepie, analizowanie tego, które podstrony generują największą liczbę porzuceń (conversion funnels), czy analizę formularzy. Hotjar pozwala także przeprowadzać krótkie ankiety, zadawać pojedyncze pytania użytkownikom, czy rekrutować osoby do indywidualnych testów witryny.
- Koszt: darmowa wersja dla stron z małym ruchem, płatne zaczynają się od 29$ miesięcznie
- Alternatywne narzędzie: CrazyEgg
- Typ: tagowanie linków do kampanii
- Krótka charakterystyka: Campaign URL Builder to niepozorne i proste narzędzie, które ma duży wpływ na pracę każdego e-commerce menedżera. Wiele osób, które prowadzi działania e-marketingowe, zapomina o jednej bardzo ważnej rzeczy, która uniemożliwia prawidłową identyfikację części ruchu na stronie WWW w Google Analytics. Chodzi o tagowanie linków za pomocą odpowiednich parametrów UTM. Tagowanie to nic innego jak dodanie do adresu URL odpowiednich parametrów. Po co używać tagowania? Jest wiele sytuacji, w których Google Analytics nie jest w stanie określić skąd faktycznie dany użytkownik trafił na naszą stronę (np. linki w mailach, dokumentach, kampaniach pochodzących z Facebooka, czy banerów reklamowych). Narzędzia e-commerce pozwalają na to, by dzięki tagowaniu mó uzyskać więcej cennych danych podczas analizy ruchu w Google Analytics.
- Koszt: darmowe
Narzędzia e-commerce i strategia
Pamiętaj, że przedstawione narzędzia e-commerce i korzystanie z nich nie wystarczy, aby być skutecznym menedżerem e-commerce. Każde z nich daje niezwykłe możliwości, jednak mogą one zostać osiągnięte w pełni dopiero wtedy gdy sposób korzystania z narzędzia wyniknie bezpośrednio ze strategii. Tylko działanie w oparciu o strategię e-commerce gwarantuje skuteczność i efektywność działań.
Artykuł był tworzony dla magazynu PS Growth wydawanego przez Instytut Public Space, ukazał się także w serwisie Nowy Marketing.