Skip links

User Generated Content w e-marketingu

Prowadzenie biznesu nieodłącznie wiąże się z inwestowaniem w reklamy, po to, by pozyskiwać więcej klientów. Ale czy role mogą się odwrócić tak, że to Twoi klienci będą reklamować Twoją markę? 

Jak najbardziej – user generated content oraz materiały tworzone przez content creatorów to trend, który jest już bardzo silny w Stanach Zjednoczonych. Lada chwila zyska popularność również w Polsce. Sprawdź, jak wykorzystać jego potencjał w swojej marce i budować silny brand posiadający lojalnych ambasadorów. 

Skuteczność User Generated Content

Nie ma jednego, sprawdzonego przepisu na skuteczną reklamę. Wielu specjalistów zgodzi się z tym, że powinien to być materiał, który Twój odbiorca będzie oglądał chętnie i z zaangażowaniem. Następnie, oczywiście, kupi Twój produkt lub usługę. Obecnie jednak większość klientów jest znużona nachalnymi, wyreżyserowanymi reklamami i wyczulona na oczywiste treści nakłaniające do zakupu. Rośnie zapotrzebowanie na autentyczny, ciekawy content tworzony przez realnych ludzi. Odbiorca może się z nimi utożsamiać oraz może im zaufać.

Z pomocą przychodzi UGC, czyli User Generated Content – treści tworzone przez użytkowników (a w tym przypadku Twoich klientów). Mogą to być opinie, recenzje, filmy, zdjęcia i każda inna treść, w której osoba opowiada o produkcie lub doświadczeniach z daną marką. Publikowane na social mediach (w tym coraz częściej na TikToku), blogach, portalach i grupach tematycznych, mogą stanowić prawdziwe być albo nie być w przypadku e-biznesów.

Reklama, której można zaufać

Dane pokazują jasno, jak olbrzymi jest potencjał realistycznych, niereżyserowanych i naturalnych treści, tworzonych przez klientów. BrightLocal podaje, że 84% badanych ufa recenzjom, które znajdują w internecie równie bardzo, jak poleceniom od ich własnej rodziny i przyjaciół. Bazaarvoice twierdzi, że takie materiały mogą zwiększać konwersję o prawie 1/3. Adweek dodaje, że 85% respondentów uważa, że UGC wpływa na nich bardziej, niż treści tworzone przez markę. 

Dlaczego UGC działa (i to często bardziej, niż reklamy tworzone z użyciem profesjonalnego sprzętu i wielotysięcznego budżetu)? Czy tego chcemy, czy nie – jesteśmy podatni na mechanizm wpływu społecznego. Zachowanie, emocje czy potrzeby jednostki zmieniają się na skutek działań innych osób. To jeden z powodów, dla których UGC wzbudza tak duże zaufanie. W estru wielokrotnie podkreślamy to, że social proof jest jednym z ważniejszych filarów tworzenia silnej, rezonującej z odbiorcą marki.

Kiedy ludzie są bardziej skłonni do przetestowania Twojego produktu? Kiedy widzą, że inne, realne osoby, którym ufają i z którymi mogą się utożsamiać, są zachwycone Twoim produktem i chcą o nim opowiadać z własnej woli. Dodatkowo takie materiały pokazują Twoje produkty w codziennym zastosowaniu oraz rozwiewają wątpliwości, które może mieć Twój odbiorca. 

Typy User Generated Contentu

Jakie są typy UGC, które możesz wziąć pod uwagę w swojej strategii e-commerce? Oto kilka z nich:

  • Oceny i recenzje – jeden z najbardziej oczywistych, powszechnych typów user generated content. Bez pozytywnych testimoniali będzie ciężko Ci zbudować wiarygodność w oczach odbiorców. Zachęcaj aktywnie swoich klientów do tego, by dzielili się swoimi doświadczeniami i dawali swój feedback. Następnie możesz wykorzystać go w swoich materiałach na social mediach oraz na stronie internetowej.

  • Komentarze – czy pod Twoimi wpisami blogowymi lub postami na Facebooku pojawiają się komentarze? To również typ UGC. Klienci piszą o swoich zamówieniach, a czasem nawet wchodzą w dyskusję z innymi użytkownikami. Istotne jest to, by takich komentarzy nie pozostawiać bez odpowiedzi. Marki, które angażują się w rozmowy na social mediach skuteczniej budują swój wizerunek. Komentarze to kolejny, istotny punkt styku klienta z marką. Takie materiały również możesz wykorzystać w swoich kanałach jako reklamę.

  • Wzmianki i posty w social mediach – wiele osób po zakupie chce się pochwalić nim w swoich social mediach. Rolki, stories, posty, wzmianki… To wszystko materiały, które mogą dotyczyć Twojej marki i stanowić świetną, organiczną reklamę. Możesz też zachęcać klientów do wrzucenia zdjęcia lub filmiku, otagowania Twojej firmy, odpowiedzieć na ich stories lub repostować ich zdjęcia, by wykorzystać ich materiał i budować społeczność. Pamiętaj o oznaczeniu oryginalnego twórcy. Taką strategię wybierają niektóre czołowe marki, takie jak Garmin. Firma zrzesza aktywnych użytkowników i tworzy grupę nazywaną „Garmin Ambassadors”

Kampania User Generated Content

O czym pamiętać, tworząc kampanię opartą na UGC lub intensyfikując działania mające na celu pozyskanie takiego contentu?

  • Po pierwsze, wybierz odpowiedni kanał. Zupełnie innego tonu wypowiedzi możesz spodziewać się w recenzjach na Google Maps, innego na TikToku, a jeszcze innego na Facebooku marki. Jednym z najpopularniejszych kanałów jest Instagram. Łatwo zachęcić tam Twoich odbiorców do tagowania, a oni sami zazwyczaj dbają o to, by publikowane przez nich materiały były atrakcyjne wizualnie i ciekawe. Zastanów się też nad tym, na jakich kanałach Twoja grupa docelowa spędza najwięcej czasu. Tam właśnie spróbuj do nich dotrzeć.

  • Po drugie, określ cele. Budowanie społeczności, zwiększenie sprzedaży, poszerzanie zasięgów i świadomości marki, a może tworzenie konkretnego wizerunku? Zdefiniuj cele, nim zaczniesz podejmować działania. W estru wiemy, że solidny plan i szczegółowy brief to podstawa. Dzięki temu możemy ewaluować każdy etap realizacji kampanii, mierzyć jej efektywność i wprowadzać zmiany.
  • Po trzecie, pamiętaj, że musisz być konkretny_a. Określ dokładnie co mają zrobić Twoi odbiorcy: wstawić zdjęcie, a może filmik? Napisać komentarz i kogoś oznaczyć? Otagować Twoją markę albo pokazać Twój produkt w konkretnym kontekście? Możesz określić jakiego hashtagu powinni użyć. Przykładem jest kampania Starbucksa #whitecupcontest. Użytkownicy mieli na pustym, białym kubku Starbucksa zarysować własne rysunki i wrzucić na swoje kanały SM efekt z tym właśnie hashtagiem. Uwaga: nie zapomnij o tym, by jasno powiedzieć gdzie i jak będą wykorzystane materiały. 

Czy wykorzystujesz już UGC w swoim biznesie? W estru wiemy, w jaki sposób zachęcać Twoich klientów do publikacji ciekawych, angażujących i autentycznych treści, które realnie przekładają się na wzrost sprzedaży. Napisz do nas i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!