Skip links

Influencer marketing na miarę 2023 roku

Wielu właścicieli e-biznesów nie wie, w jaki sposób dobrze zaplanowane działania z zakresu influencer marketingu mogą rozwijać ich biznes. Mogą też obawiać się, czy takie współprace przyniosą w ogóle realne zyski. W tym artykule opowiemy Ci, czym jest udana kampania z influencerami, w jaki sposób ich dobierać i jak zaplanować influencer marketing bez ogromnych budżetów na reklamę. 

Czym jest influencer marketing? 

Influencer marketing to rodzaj reklam, w których produkt lub usługa pojawiają się na publikacjach realizowanych przy współpracy z rozpoznawalnymi twórcami treści. Funkcjonuje nieodłącznie z social media marketingiem i w ciągu ostatniej dekady stał się silną gałęzią reklamy. Często jednak postrzegany jest w nieprawidłowy, a tym samym – negatywny sposób.

Niektórzy przedsiębiorcy przekonani są, że współprace z influencerami opierają się wyłącznie na docieraniu do topowych celebrytów i płaceniu im wysokich stawek. W estru wiemy, że to podejście mocno mija się z prawdą. Dobrze i skutecznie realizowany influencer marketing to silne narzędzie dla przedsiębiorcy. Pozwala budować wizerunek marki, docierać do nowych odbiorców i ugruntować pozycję marki na rynku.

Liczy się autentyczność reklamy 

Większość z nas potrafi z pamięci przywołać reklamy, w których – przykładowo – osoba zupełnie niezwiązana z branżą kosmetyczną pozuje z tubką kremu, zachwalając jej zakup. Innym przykładem może być aktor, który nie porusza na swoich kanałach tematyki zdrowia, nagle wrzuca zdjęcie z sesji zdjęciowej z suplementami diety. Tego typu działania nie wzbudzają zaufania, nie wydają się autentyczne ani szczere. W większości przypadków nie będą również przynosiły realnych efektów. 

Agresywny influencer marketing polegający na tym, że w podobnym czasie wielu popularnych twórców treści publikuje materiały związane z daną marką, również może negatywnie wpływać na jej odbiór. Zaufanie do firmy może ucierpieć, a odbiorcy poczują się zmęczeni tym, że wszędzie widzą jeden produkt.

Należy pamiętać, że odbiorcy social mediów są przebodźcowani wszechobecnymi treściami reklamowymi i coraz lepiej uczą się, jak wykrywać je pośród konsumowanego contentu. Dlatego influencer marketing prowadzony w stylu sprzed 7 czy 8 lat, rzeczywiście może stawać się coraz mniej skuteczny. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z tej gałęzi reklamy. Wręcz przeciwnie – tego typu zmiany w zachowaniach konsumentów wymuszają przetasowania na rynku. Obronną ręką wyjdą z niego marki potrafiące dostosować się do zmiennych warunków i dopasować działania marketingowe do nowych technologii, pokoleń i potrzeb odbiorców. 

Więcej nie znaczy lepiej 

Nasze doświadczenie w pracy z markami z różnych branży pokazało nam, że w wielu przypadkach najbardziej skuteczne jest myślenie o influencerach jako o wiernych ambasadorach marki. 

Do każdej marki należy podejść indywidualnie i pamiętać o tym, że nie ma jednego, sprawdzonego sposobu na współpracę. W niektórych przypadkach wybór znanych influencerow będzie skuteczny, w innych – będziemy szukać mniej popularnych content creatorów. Dużo zależy od tego, jaki produkt chcemy reklamować.

  • Drogie i luksusowe produkty będą zazwyczaj kierowane do wąskiego, spersonalizowanego grona odbiorców. 
  • Produkt znanej, dochodowej marki, na przykład kosmetycznej, może zyskać rozgłos podczas dużej współpracy ze znaną influencerką. 
  • Produkty codziennego użytku z powodzeniem mogą reklamować liczni, mniej znani twórcy opowiadający o organizacji przestrzeni czy lifestyle’u. 

Przykłady można mnożyć, ale wszystkie działania należy opierać na dokładnym researchu, zrozumieniu potrzeb grupy docelowej i mierzeniu efektów. 

Przykładowo, jeżeli chcesz reklamować zrobione z drewna zabawki dla dzieci, znajdź pięć lub dziesięć mam-blogerek. Sprawdź, czy publikują wartościowe treści na temat świadomego parentingu oraz czy interesują się wystrojem wnętrz lub ekologią. Upewnij się, czy pod ich postami pojawiają się żywe dyskusje zaangażowanych rodziców, którzy dyskutują o diecie, wychowaniu i rozwoju dziecka. Inwestując w taką współpracę dotrzesz nie do ćwierć miliona przypadkowych osób, a do dwóch tysięcy rodziców będących na etapie urządzania dziecięcego pokoju. Jest to tym samym dwa tysiące potencjalnych klientów idealnie dopasowanych do Twojej grupy docelowej. 

Influencer marketing a wizerunek marki 

Warto pamiętać o tym, że źle zaplanowany, przypadkowy influencer marketing może bardziej zaszkodzić marce, niż jej pomóc. Jak? Przykładowo  wpływając na jej wiarygodność. Żaden właściciel e-biznesu nie chciałby się przekonać, że zainwestowanie ogromnego budżetu w reklamę przyniosło negatywny efekt. 

Dlatego obecnie influencer marketing jest zdecydowanie gałęzią reklamy, w której więcej nie znaczy lepiej. Zamiast kierować się ilością obserwujących – postaw na ich jakość. 

Pamiętamy o tym w estru, dobierając do współprac najlepiej rezonujących z marką influencerów.

Należy wziąć pod uwagę również to, że zazwyczaj lepsze wyniki przynoszą nie jednorazowe akcje – czyli np. pojedyncze zdjęcie z oznaczeniem produktu – ale długie współprace ambasadorskie. Na ogół lepszym wyjściem jest zainwestowanie w cykl reklam u dwóch czy trzech osób na przestrzeni kilku tygodni lub miesięcy. Wynika to między innymi z tego, że większość odbiorców potrzebuje zauważenia marki od 5 do 7 razy, nim ją zapamięta. Dodatkowo bardziej regularne, długofalowe współprace lepiej budują poczucie wiarygodności i zaufanie do firmy. 

Co istotne, w przypadku współpracy z influencerami częstym błędem marek jest brak przemyślanej strategii influencer marketingu. Oznacza to brak określenia celu, który chcemy osiągnąć z twórcami. Warto zastanowić się nad tym, po co zawiązujemy daną współpracę. Czy chcemy zwiększyć rozpoznawalność marki, sprzedaż produktów? A może po prostu chcemy, by ktoś stworzył dla nas piękne, estetyczne materiały? W estru dużo pracy wkładamy nie tylko w stworzenie takiego planu i określenie celów, ale również w dokładne rozpisanie briefu dla influencera. Dzięki temu wie, co chcemy osiągnąć i co powinien zrobić. Dzięki temu współpraca przebiega gładko, a klienci widzą realne rezultaty. 

Idealny ambasador marki

Kim jest zatem idealny ambasador marki? To niekoniecznie osoba o olbrzymich zasięgach i rozpoznawalności. Jest to raczej content creator, którego grupa docelowa dobrze pokrywa się z Twoją. Taka osoba posiada zaangażowaną społeczność, jest skłonna do długofalowej współpracy, a jego wizerunek i poglądy współgrają z tym, co chcesz komunikować jako marka. Nie musi to być modelka, aktorka albo popularny YouTuber, którzy pozują w modnych restauracjach i dokumentują swoje tropikalne podróże. 

Influencer marketingInfluencerem może być niszowy fotograf albo przedsiębiorca z dużą rzeszą odbiorców na LinkedInie, świetny mechanik samochodowy, który dokumentuje swoje metamorfozy aut, czy bloger który doskonale zna się na temacie kryptowalut i cyberbezpieczeństwa. To często ludzie, którzy mają mniej niż 5 tysięcy obserwujących, ale za to w swoim gronie zdobyli reputację i mają realny wpływ – czyli influence – na swoich odbiorców. Ufają oni ich poleceniom i cenią ich zdanie. 

Co istotne, przemyślane współprace z influencerami nie tylko wzbudzają zaufanie odbiorców, ale są dla nich ciekawe i angażujące. Zachęcają do przeczytania treści lub obejrzenia całego wideo. Reklamując krem do twarzy influencerka nie musi po prostu zrobić sobie zdjęcia z jego opakowaniem. Może, przykładowo, nagrać rolkę na Instagramie, w której pokaże, jak wykorzystuje kosmetyk w swojej codziennej, porannej rutynie. Takie treści są wciągające i bardziej interesujące dla odbiorców. 

Trendy w influencer marketingu

Coraz więcej zachodnich firm zwraca uwagę na to, że aktualnie influencer marketing coraz częściej wędruje w meandry user generated contentu. Są to treści publikowane przez użytkowników internetu. Na naszym rynku to dość świeży termin, którego duży potencjał jest jeszcze niezagospodarowany przez większość rodzimych firm. O jego roli dowiesz się już wkrótce z drugiej części tego artykułu.

Jako estru pomagamy licznym markom w doborze influencerów, budowaniu relacji z nimi, określaniu warunków współprac i monitorowaniu ich efektów. Wszystko po to, by rozwój Twojej marki był realny, mierzalny, a podejmowane działania przynosiły zyski. 

Chcesz sprawdzić, co możemy zrobić dla Twojego e-biznesu? Napisz do nas! 

Wiktor Niedziałkowski
Mam okazję współpracować z Estruktorami od ponad roku. Od samego początku czuć było pełen profesjonalizm i wyjątkowe indywidualne podejście, które nigdy się nie zmieniło. Podczas naszej współpracy zauważyłem najważniejsze cechy, które wyszczególniłbym jako transparentność, wzajemne zaufanie i niesamowitą wiedzę - czego owocem są świeże i wyjątkowe projekty. Polecam wszystkim!
Wiktor Niedziałkowski
2022-06-28
Wojciech Modrzejewski
Bardzo polecam Estruktorów. Współpracujemy od kilku lat przy projektach e-commersowych. Współpraca przebiega zawsze merytorycznie i kreatywnie, od audytu poprzez dobór technologii i wycenę do realizacji i w następstwie dalszego rozwoju produktu. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić że gwarantują sukces każdego projektu digital. Wojtek Modrzejewski, CEO, 052B agencja interaktywna.
Wojciech Modrzejewski
2022-04-20
Paulina Kisiel
W ramach firmy Orplast współpracuję z Estruktorami od czerwca 2021, od początku przekonali mnie do siebie profesjonalizmem i kompetencjami wykraczającymi znacznie poza standardowe agencje. Praca z nimi to przyjemność i zawsze dobra atmosfera. Działamy wspólnie przy strategicznych projektach w zakresie social mediów i współpracy z influenserami. Z mojej perspektywy ich wyróżnikiem jest niebywale lekkie pióro i sprawne koordynowanie comiesięcznej komunikacji SM. Co ważne, wiele z działań marketingowych podejmowanych przez naszą firmę zostało wdrożonych na podstawie wypracowanych z nimi strategii. Współpraca z Estruktorami to bez dwóch zdań dobra decyzja!
Paulina Kisiel
2022-04-15
Kamil Wala
Estruktorzy są żywą encyklopedią ecommerce. Podejmując z nimi współpracę zaoszczędzisz kilka lat, które musiałbyś poświęcić na szukanie właściwych rozwiązań i budowanie nowoczesnej strategii cyfrowej.
Kamil Wala
2022-04-13
A Google User
Jako INVO Technologies współpracujemy z Estruktorami od prawie roku i jesteśmy zachwyceni poziomem jakości dostarczanej przez ich zespół. Ich CEO, Michał Burda, to bardzo kompetentny człowiek, który w roli konsultanta rozwiązań sprawdza się znakomicie i budzi dużo zaufania, co w biznesie ma ogromne znaczenie. Zdecydowanie polecam Estruktorów każdemu, kto chce wnieść swój e-biznes na wyższy poziom.
A Google User
2022-04-05
Dedicante
Jako Dedicante współpracujemy z estruktorami od 2019 roku. Od początku zwracamy uwagę na pełen profesjonalizm i zadziwiająco szerokie kompetencje, a do tego świetną atmosferę współpracy. Udało nam się z sukcesem wdrożyć nową platformę sprzedażową, z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w e-commerce. Do tej pory współpracujemy przy bieżących wysyłkach newsletterowych oraz automatyzacji marketingu, i cały czas widzimy efekty tych działań. Polecam, właścicielka marki.
Dedicante
2022-03-21
Adam Kaczmarski
Super Zespół, olbrzymie know-how oraz profesjonalne podejście do tematu gwarantują sukces każdego projektu jakiego się podejmują. Miałem okazję współpracować z Estruktorami przy kilku projektach i za każdym razem 100% zadowolenia.
Adam Kaczmarski
2022-03-08
Wojciech Tokarz
Zgłosiłem się do estru po pomoc przy tworzeniu nowej marki DTC. Od samego początku okazali się dla całego mojego projektu ogromnym wsparciem: począwszy od stworzenia strategii wejścia na rynek e-commerce, przez branding i key visual marki, aż po projekt packagingu: copywriting i cały design. Duży know how, przyjemny kontakt, szeroki wachlarz kompetencji. Nie mogę się doczekać, aż całość przetestujemy w boju.
Wojciech Tokarz
2022-02-08
Magda Kulesza
Chcemy podziękować świetnemu zespołowi estruktorów za profesjonalną i niezwykle przyjazną współpracę przy realizacji kluczowych celów rozwijających nasz e-commerce. Rozwiązania przez nich proponowane i wdrażane są innowacyjne, niestandardowe i skuteczne. Obdarzyliśmy estruktorów dużym zaufaniem i zwracamy się do nich nie tylko z większymi projektami, jak audyt naszego e-commerce’u, czy poprowadzenie naszych działań w obszarze marketing automation, ale także często po prostu chcemy znać ich zdanie w drobniejszych kwestiach, bo ich kompetencje, know-how i doświadczenie były i są kluczowe dla dalszego rozwoju. Good to have You! Zespół Balagan Studio.
Magda Kulesza
2022-02-02
Krzysztof Filipowicz
Praca z Estruktorami to przyjemność. Przeszliśmy rebrending, zmianę strony www oraz automatyzacje marketingu i gorąco mogę polecić współpracę z tą firmą w szczególności wiedze jak i zaangażowanie przy projektach
Krzysztof Filipowicz
2022-01-18