Instagram to obecnie must-have dla firm, i w 2024 roku nic w tej kwestii się nie zmieni. Zmienia się natomiast to, jak można wykorzystać potencjał tego kanału z użyciem automatyzacji. Automatyzacja w social mediach to odpowiedź między innymi na wyzwanie, jakim jest zwinne zarządzanie kilkoma kontami na Instagramie, ale nie tylko – sprawdź!
Jedno proste pytanie – z czym kojarzy Ci się automatyzacja w social mediach? Jeśli tylko z planowaniem postów na zapas dla Twojej marki, to uwaga – mamy dla Ciebie znacznie więcej przydatnych możliwości. Ubiegły rok przyniósł wiele zmian w zakresie automatyzacji i tego, jak możemy usprawnić swoją pracę. Odpowiednio dobrane rozwiązania wpływaja na:
- lepszą sprzedaż
- większą dbałość o klientów i ich potrzeby
- zwiększenie zasięgów
- skalowanie biznesu.
TO WAŻNE! Nie musisz korzystać z zewnętrznych aplikacji – sam Instagram bardzo dobrze radzi sobie z moderacją oraz automatyzacją na podstawowym poziomie, na przykład automatyzacją DM, komentarzy i planowania publikacji.
Automatyzacja czatów
Stały i aktywny kontakt z odbiorcami Twojej marki to nieodłączny element budowania brandu, który rezonuje z klientami. Pozwala na budowanie społeczności wokół Twojej firmy. Przekłada się to na większe przywiązanie i przyczynia do tego, że kupujący Twoje produkty lub usługi mogą stać się wiernymi ambasadorami marki, polecającymi ją innym.
Dzięki automatyzacji możesz wykorzystać czaty do wysyłania wcześniej ustalonych odpowiedzi w różnych formach i celach, o czym dowiesz się więcej już wkrótce w naszym kolejnym artykule.
Możesz zautomatyzować dowolny rodzaj wiadomości. Nie chodzi tutaj tylko o najczęściej zadawane pytania lub zapytania dotyczące wysyłki – możesz komunikować również informacje o produktach albo oferty promocyjne. Już teraz wiele marek automatyzuje DM na Instagramie z użyciem sztucznej inteligencji przy pomocy zewnętrznych aplikacji, dzięki czemu komunikacja przebiega naturalnie. Wyobraź sobie, że rolka z Twoim produktem poszła w viral. W DM i komentarzach sypie się mnóstwo zapytań – czym jest, gdzie go kupić. Ustalasz więc kilka słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy otrzymają automatyczne, trafne odpowiedzi odsyłające do sklepu, podstrony z produktem czy najnowszej promocji.
Automatyzacja w social mediach: korzyści
Dlaczego warto zautomatyzować komunikację w mediach społecznościowych? Odpowiedź jest prosta: pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze przy jednoczesnym dbaniu o spójność komunikacji marki, budowaniu zasięgów i zwiększaniu zadowolenia klienta. Przyjrzyjmy się jednak tym kwestiom dokładniej.
- Automatyzacja czatów to skuteczny sposób na zaoszczędzenie czasu klienta, a także zespołu obsługi klienta i pozostawanie w kontakcie ze swoimi obserwującymi. Twoi klienci nie lubią czekać na odpowiedź – a nie ma szybszej odpowiedzi, niż automatyczna.
- Automatyzacja to świetny pomysł na podbicie zasięgów. Wykorzystując automatyczną odpowiedź na słowo, które użytkownicy podają w komentarzu, zwiększamy zaangażowanie na naszym profilu, dzięki czemu platforma widzi, że nasze posty są atrakcyjne i chętniej je promuje.
Uwaga: ważne jest, by za frazą, którą muszą wpisywać użytkownicy szła wartość – po wpisaniu jej otrzymają kod rabatowy, dostęp do webinaru, przedpremierowego ebooka itd.
- Automatyzacja pozwala także na śledzenie zapytań i skarg klientów, dzięki czemu można szybko reagować na wszelkie pojawiające się problemy.
- Jeśli nie masz możliwości sprzedaży bezpośrednio na Instagramie, następną najlepszą taktyką jest zwiększenie ruchu w Twojej witrynie. Zautomatyzowane DM mogą z łatwością skierować obserwujących do Twojej witryny, gdzie mogą dowiedzieć się więcej o Twoich produktach lub usługach.
- Zautomatyzowane czaty na Instagramie mogą pełnić również rolę newsletterów, jeżeli użytkownik zgodził się na ich wysyłanie.
- Możesz również wysyłać automatyczne wiadomości do użytkowników, którzy tylko wyświetlili Twoją reklamę.
Bieżąca obsługa z użyciem automatyzacji
To jednak nie koniec potencjału, jaki tkwi w automatyzacji. Możesz zautomatyzować między innymi takie czynności, jak planowanie postów na Instagramie, stories, ale również usuwanie i ukrywanie komentarzy czy odpowiadanie na komentarze. Zewnętrzne narzędzia pozwalają zaplanować pierwszy komentarz automatycznie, a w nim – wstawianie hashtagów czy optymalizację pod kątem SEO. Z poziomu Instagrama jesteś w stanie także ukrywać komentarze z konkretnym słowem. To szczególnie przydatne podczas kampanii reklamowych, gdy jako firma korzystasz z dużych budżetów. Wtedy zdecydowanie częściej trafiają na Ciebie konta spamerskie. Dzięki funkcji ukrywania komentarzy bez większego problemu przefiltrujesz te z niechcianymi frazami.
Potencjał nie kończy się jednak tutaj – automatyzacja pozwala Ci również na generowanie raportów, których analiza może być cennym źródłem informacji o Twoich odbiorcach, zasięgach czy efektach kampanii. Raporty generowane samodzielnie przez Instagram są wciąż mało intuicyjne – przykładowo, pobranie pliku PDF w całości jest niemożliwe, dlatego narzędzia zewnętrzne dla marketerów wciąż sprawdzają się dużo lepiej – wystarczy jedno kliknięcie, by otrzymać cały raport.
Co istotne, tego typu działania są w pełni zgodne z warunkami korzystania z Instagrama i nie przysporzą Ci żadnych problemów pod kątem regulaminu platformy. Co to oznacza? Możesz używać narzędzi, które nie uzyskują dostępu do prywatnego API Instagrama w inny sposób, niż te dozwolone przez Instagram. Korzystaj wyłącznie z bezpiecznych i sprawdzonych narzędzi, dzięki którym Twoje dane będą bezpieczne. Zapoznasz się z nimi już wkrótce na naszym blogu!
Ludzkie podejście do marketingu
Media społecznościowe są w dalszym ciągu – no właśnie! – społecznościowe. Szukamy na nich realnego kontaktu z człowiekiem, wartościami i markami, z którymi możemy się utożsamiać i w których życiu chcemy uczestniczyć. Dlatego ważne jest, by zachować szczerość i zapewnić wartość w swoich automatycznych wiadomościach – przykładowo, należy unikać stosowania agresywnych ofert sprzedaży, które mogą zniechęcić ludzi. Celem marek, które rezonują z odbiorcami jest budowanie relacji wykraczającej poza transakcje, tworząc społeczność zaangażowanych i entuzjastycznych zwolenników marki.
Jak przekłada się to na trendy na Instagramie? Jednym z najważniejszych jest wzrost popularności UGC, czyli User Generated Content na Instagramie. UGC stało się kluczowym elementem strategii marketingowych, ponieważ marki dostrzegły, że zaufanie konsumentów do treści stworzonej przez innych użytkowników może być równie silne, a czasem silniejsze niż tradycyjne formy reklamy. Klientów przyciągają autentyczność i rzeczywiste doświadczenia innych osób, co sprawia, że UGC staje się potężnym narzędziem do budowania zaangażowania i lojalności wobec marki. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule poświęconym User Generated Content na blogu.