Skip links

Poznaj Gen Z: 40% Twoich klientów, cz. 1 

Stanowią 40% światowych konsumentów, na reklamie skupiają się średnio sekundę i nie pamiętają czasów bez smartfona. O kim mowa? Oczywiście o Generacji Z. Często wyobrażeni jako nastolatki na utrzymaniu rodziców – nieustannie marzący o karierze YouTubera, dziś są ogromną grupą demograficzną, która wchodzi na rynek pracy.

W estru dużo czasu poświęcamy na zrozumienie potencjalnych i aktualnych odbiorców naszych klientów, ponieważ chcemy jak najlepiej zrozumieć zachowania grup docelowych. Właśnie dlatego postaramy się zawalczyć ze stereotypami na temat Gen Z, dzieląc się naszą wiedzą oraz obserwacjami z sektoru e-commerce. 

Gen Z: Generalizacja vs. poszukiwanie schematów

Szufladkowanie Zetek jako wiecznie wpatrzonych w ekran dzieci zupełnie mija się z celem. Gen Z ma obecnie zbyt duży wpływ na gospodarkę oraz przyszły rynek pracy, aby dłużej traktować ten temat „po macoszemu”.

Z drugiej jednak strony, gdy mówimy o tak licznej grupie społecznej, nie da się uniknąć pewnej generalizacji. Koniec końców, w samej Ameryce do tego pokolenia należy, aż 68.6 milionów osób. Czy można zatem skutecznie, lecz bez uprzedzeń skategoryzować Gen Z? 

W estru próbujemy znaleźć równowagę pomiędzy jednym i drugim, obserwując ogólne tendencje na rynku w kontekście zmian pokoleniowych w Ameryce i następnie – po jakimś czasie – w Europie, w tym w Polsce. 

W naszym cyklu o Gen Z scharakteryzujemy pięć głównych cech, które naszym zdaniem wyróżniają to pokolenie i sprawdzamy, jak wykorzystać potencjał tych różnic w kontekście przyszłości rynku e-commerce. To jak, jesteście gotowi na solidną dawkę wiedzy?

Kim jest Gen Z? 

Zetkito osoby, które urodziły się po millenialsach, a przed generacją Alfa. W zależności od źródeł, to okres pomiędzy rokiem 1995 a 2012. Jest to pierwsze w historii pokolenie, które od najmłodszych lat ma stały kontakt z internetem. Nazywani digitalowymi nomadami, od zawsze prowadzą życie w dwóch rzeczywistościach jednocześnie – fizycznej i internetowej. 

To właśnie nabyta od pierwszych lat życia biegłość w obsłudze komputerów i smartfonów jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech tego pokolenia. Zetki to pokolenie, które nigdy nie doświadczyło ograniczonego dostępu do informacji, od których nie dzieliłoby ich jedno kliknięcie.

Podobnie jest zresztą z poczuciem barier geograficznych, ponieważ większość Zetek od zawsze miała niczym nieograniczony oraz natychmiastowy kontakt z ludźmi z całego świata. Dla pokolenia Z w Polsce równie ważna jest stała obecność w strefie Schengen, która towarzyszy temu pokoleniu od najmłodszych lat.

Analiza Bloomberg przewiduje, że na świecie jest obecnie około 2.37 miliarda Zetek. Oznacza to, że Gen Z stanowią już 1/3 populacji świata. Za ich ilością idzie  ogromny wpływ na światową ekonomię. Aktualnie szacuje się, że pokolenie Z stanowi ok. 40% globalnych konsumentów, a ich estymowana siła nabywcza sięgnęła w 2021 roku 360 miliardów dolarów.

Nie da się ukryć, że w ciągu najbliższych dekad będzie to największa grupa demograficzna. W samej tylko Ameryce Gen Z to najliczniejsze pokolenie ze wszystkich, na które składa się aż 86 milionów osób. Dla porównania, drugie miejsce za nimi zajmują millenialsi (82 miliony). 

1. Online 24/7

Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy – Gen Z praktycznie urodziło się z telefonem w ręku. To pokolenie zawierało swoje pierwsze znajomości na MySpace (starsze Zetki) czy Facebooku (Ci urodzeni po dwutysięcznym roku). Online nie ma przed nimi tajemnic. Social media, Youtube, serwisy streamingowe i aplikacje mobilne są dla nich równie naturalne jak książki, telefony czy kontakt face to face. 

Rodząc się w erze powszechnego i nieuniknionego dostępu do internetu, Gen Z zyskało automatycznie paszport obywateli świata, tracąc tym samym anonimowość, prywatność i attention span. 

Badania ThriveMyWay i HubSpot pokazują, że Zetki spędzają ponad 8+ godzin dziennie online, z czego średnio ponad 5 – na swoim smartfonie. Co więcej, aż 74% przedstawicieli Gen Z spędza swój wolny czas online. Połowa z nich robi to nawet na więcej niż jednym ekranie jednocześnie! To jednak nie koniec statystyk. EarthWeb dodaje, że aż 71% osób z pokolenia Z ogląda każdego dnia więcej niż 3 godziny materiałów wideo. 

Tak olbrzymia ilość bodźców od pierwszych lat życia znacząco przekłada się na ich skupienie. Badania Yahoo i OMD Worldwide pokazują, że attention span, czyli umiejętność utrzymania uwagi generacji Z na oglądanej reklamie wynosi zaledwie… 1.3 sekundy. 

Z jakich platform korzystają najczęściej? Z tych, na których króluje krótki, estetyczny i personalizowany content wideo – 88% respondentów korzysta z YouTube, 76% z Instagrama, a 68% z TikToka. 

2. Generacja „Z”estresowanych

Millenialsi stopniowo i ostrożnie otworzyli drzwi do świata, w którym normalizuje się rozmowy o problemach psychicznych, czy psychoterapii. Generacja Z te drzwi wyważa i odkręca zawiasy na dobre. 

Pokolenie Z bardzo poważnie traktuje swoje zdrowie psychiczne i wcale nie boi się pokazać, że z czymś sobie nie radzi. Nie ma się zresztą czemu dziwić, ponieważ według Harmony Healthcare IT, aż 42% zbadanych Zetek cierpi na zdiagnozowane zaburzenie psychiczne. 1/4 z nich to osoby zdiagonozowane w czasie pandemii. 31% osób określa swoją kondycję psychiczną jako złą, a jak podaje ViacomCBS – 46% Zetek swój stan określa jako zestresowany. Zaledwie 55% patrzy optymistycznie na przyszłość. 

Generacja Z jest zestresowana, przebodźcowana i czuje, że system, w którym się urodziła, jest nieadekwatny do obecnych czasów i niesprawiedliwy. Aż 90% osób, które borykają się z zaburzeniami psychicznymi, cierpi na zaburzenia lękowe, a 78% – na depresję. Składowe tych problemów to między innymi pandemia, która przypadła na kluczowe i kształtujące lata życia pokolenia Z, a także wysoka samoświadomość, dzięki dostępowi do informacji z całego świata. 

Jednocześnie Gen Z chętniej sięgają po pomoc. Zetki są bardziej skłonne do podejmowania farmakoterapii i aktywnej walki o swoje zdrowie psychiczne. 39% z nich chodzi na terapię raz w tygodniu oraz aktywnie pracuje nad swoimi problemami. 87% z nich czuje się komfortowo rozmawiając o zdrowiu psychicznym z innymi

Część z nich uważa, że kluczowy wpływ na ich zdrowie psychiczne mają social media – 57% Zetek zrobiło sobie przerwę od social mediów, aby poprawić swój stan zdrowia psychicznego, a 36% usunęło kiedyś profil na social mediach w tym celu. 

Chcesz przekonać się, co jeszcze charakteryzuje generację Z i jakimi wartościami najbardziej identyfikują się jej przedstawiciele? Sprawdź drugą część naszego wpisu i dowiedz się więcej na temat pokolenia Z! 

 

Źródła:

25+ New Generation Z Statistics (2023)

Generation Z Statistics – 2023 | 99firms

Does Gen Z care about sustainability? Stats & facts in 2022

Gen Z’s Social Media Usage in 2023 | Later

Raporty:

assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_us/topics/consulting/ey-gen-z-international-research-report-june-2022.pdf

https://futerra-assets.s3.amazonaws.com/documents/Honest-Cosmetics.pdf

Artykuły o Gen Z:

What Are „Gen Z Values”? Vol.1 Four Key Topics That Shape the Discourse – TOKION

Gen Z: The Most Diverse Generation in the Workplace 

Gen Z has a 1-second attention span – Insider Intelligence Trends, Forecasts & Statistics 

HeForShe: Gen Z prioritise equality and the environment | Sustainability Magazine

Gen Z cares about sustainability more than anyone else – and is starting to make others feel the same

Gen Z is leading a generational shift in plant-based food purchasing | Supermarket News

Wiktor Niedziałkowski
Mam okazję współpracować z Estruktorami od ponad roku. Od samego początku czuć było pełen profesjonalizm i wyjątkowe indywidualne podejście, które nigdy się nie zmieniło. Podczas naszej współpracy zauważyłem najważniejsze cechy, które wyszczególniłbym jako transparentność, wzajemne zaufanie i niesamowitą wiedzę - czego owocem są świeże i wyjątkowe projekty. Polecam wszystkim!
Wiktor Niedziałkowski
2022-06-28
Wojciech Modrzejewski
Bardzo polecam Estruktorów. Współpracujemy od kilku lat przy projektach e-commersowych. Współpraca przebiega zawsze merytorycznie i kreatywnie, od audytu poprzez dobór technologii i wycenę do realizacji i w następstwie dalszego rozwoju produktu. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić że gwarantują sukces każdego projektu digital. Wojtek Modrzejewski, CEO, 052B agencja interaktywna.
Wojciech Modrzejewski
2022-04-20
Paulina Kisiel
W ramach firmy Orplast współpracuję z Estruktorami od czerwca 2021, od początku przekonali mnie do siebie profesjonalizmem i kompetencjami wykraczającymi znacznie poza standardowe agencje. Praca z nimi to przyjemność i zawsze dobra atmosfera. Działamy wspólnie przy strategicznych projektach w zakresie social mediów i współpracy z influenserami. Z mojej perspektywy ich wyróżnikiem jest niebywale lekkie pióro i sprawne koordynowanie comiesięcznej komunikacji SM. Co ważne, wiele z działań marketingowych podejmowanych przez naszą firmę zostało wdrożonych na podstawie wypracowanych z nimi strategii. Współpraca z Estruktorami to bez dwóch zdań dobra decyzja!
Paulina Kisiel
2022-04-15
Kamil Wala
Estruktorzy są żywą encyklopedią ecommerce. Podejmując z nimi współpracę zaoszczędzisz kilka lat, które musiałbyś poświęcić na szukanie właściwych rozwiązań i budowanie nowoczesnej strategii cyfrowej.
Kamil Wala
2022-04-13
A Google User
Jako INVO Technologies współpracujemy z Estruktorami od prawie roku i jesteśmy zachwyceni poziomem jakości dostarczanej przez ich zespół. Ich CEO, Michał Burda, to bardzo kompetentny człowiek, który w roli konsultanta rozwiązań sprawdza się znakomicie i budzi dużo zaufania, co w biznesie ma ogromne znaczenie. Zdecydowanie polecam Estruktorów każdemu, kto chce wnieść swój e-biznes na wyższy poziom.
A Google User
2022-04-05
Dedicante
Jako Dedicante współpracujemy z estruktorami od 2019 roku. Od początku zwracamy uwagę na pełen profesjonalizm i zadziwiająco szerokie kompetencje, a do tego świetną atmosferę współpracy. Udało nam się z sukcesem wdrożyć nową platformę sprzedażową, z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w e-commerce. Do tej pory współpracujemy przy bieżących wysyłkach newsletterowych oraz automatyzacji marketingu, i cały czas widzimy efekty tych działań. Polecam, właścicielka marki.
Dedicante
2022-03-21
Adam Kaczmarski
Super Zespół, olbrzymie know-how oraz profesjonalne podejście do tematu gwarantują sukces każdego projektu jakiego się podejmują. Miałem okazję współpracować z Estruktorami przy kilku projektach i za każdym razem 100% zadowolenia.
Adam Kaczmarski
2022-03-08
Wojciech Tokarz
Zgłosiłem się do estru po pomoc przy tworzeniu nowej marki DTC. Od samego początku okazali się dla całego mojego projektu ogromnym wsparciem: począwszy od stworzenia strategii wejścia na rynek e-commerce, przez branding i key visual marki, aż po projekt packagingu: copywriting i cały design. Duży know how, przyjemny kontakt, szeroki wachlarz kompetencji. Nie mogę się doczekać, aż całość przetestujemy w boju.
Wojciech Tokarz
2022-02-08
Magda Kulesza
Chcemy podziękować świetnemu zespołowi estruktorów za profesjonalną i niezwykle przyjazną współpracę przy realizacji kluczowych celów rozwijających nasz e-commerce. Rozwiązania przez nich proponowane i wdrażane są innowacyjne, niestandardowe i skuteczne. Obdarzyliśmy estruktorów dużym zaufaniem i zwracamy się do nich nie tylko z większymi projektami, jak audyt naszego e-commerce’u, czy poprowadzenie naszych działań w obszarze marketing automation, ale także często po prostu chcemy znać ich zdanie w drobniejszych kwestiach, bo ich kompetencje, know-how i doświadczenie były i są kluczowe dla dalszego rozwoju. Good to have You! Zespół Balagan Studio.
Magda Kulesza
2022-02-02
Krzysztof Filipowicz
Praca z Estruktorami to przyjemność. Przeszliśmy rebrending, zmianę strony www oraz automatyzacje marketingu i gorąco mogę polecić współpracę z tą firmą w szczególności wiedze jak i zaangażowanie przy projektach
Krzysztof Filipowicz
2022-01-18