Stanowią 40% światowych konsumentów, na reklamie skupiają się średnio sekundę i nie pamiętają czasów bez smartfona. O kim mowa? Oczywiście o Generacji Z. Często wyobrażeni jako nastolatki na utrzymaniu rodziców – nieustannie marzący o karierze YouTubera, dziś są ogromną grupą demograficzną, która wchodzi na rynek pracy.
W estru dużo czasu poświęcamy na zrozumienie potencjalnych i aktualnych odbiorców naszych klientów, ponieważ chcemy jak najlepiej zrozumieć zachowania grup docelowych. Właśnie dlatego postaramy się zawalczyć ze stereotypami na temat Gen Z, dzieląc się naszą wiedzą oraz obserwacjami z sektoru e-commerce.
Gen Z: Generalizacja vs. poszukiwanie schematów
Szufladkowanie Zetek jako wiecznie wpatrzonych w ekran dzieci zupełnie mija się z celem. Gen Z ma obecnie zbyt duży wpływ na gospodarkę oraz przyszły rynek pracy, aby dłużej traktować ten temat „po macoszemu”.
Z drugiej jednak strony, gdy mówimy o tak licznej grupie społecznej, nie da się uniknąć pewnej generalizacji. Koniec końców, w samej Ameryce do tego pokolenia należy, aż 68.6 milionów osób. Czy można zatem skutecznie, lecz bez uprzedzeń skategoryzować Gen Z?
W estru próbujemy znaleźć równowagę pomiędzy jednym i drugim, obserwując ogólne tendencje na rynku w kontekście zmian pokoleniowych w Ameryce i następnie – po jakimś czasie – w Europie, w tym w Polsce.
W naszym cyklu o Gen Z scharakteryzujemy pięć głównych cech, które naszym zdaniem wyróżniają to pokolenie i sprawdzamy, jak wykorzystać potencjał tych różnic w kontekście przyszłości rynku e-commerce. To jak, jesteście gotowi na solidną dawkę wiedzy?
Kim jest Gen Z?
„Zetki” to osoby, które urodziły się po millenialsach, a przed generacją Alfa. W zależności od źródeł, to okres pomiędzy rokiem 1995 a 2012. Jest to pierwsze w historii pokolenie, które od najmłodszych lat ma stały kontakt z internetem. Nazywani digitalowymi nomadami, od zawsze prowadzą życie w dwóch rzeczywistościach jednocześnie – fizycznej i internetowej.
To właśnie nabyta od pierwszych lat życia biegłość w obsłudze komputerów i smartfonów jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech tego pokolenia. Zetki to pokolenie, które nigdy nie doświadczyło ograniczonego dostępu do informacji, od których nie dzieliłoby ich jedno kliknięcie.
Podobnie jest zresztą z poczuciem barier geograficznych, ponieważ większość Zetek od zawsze miała niczym nieograniczony oraz natychmiastowy kontakt z ludźmi z całego świata. Dla pokolenia Z w Polsce równie ważna jest stała obecność w strefie Schengen, która towarzyszy temu pokoleniu od najmłodszych lat.
Analiza Bloomberg przewiduje, że na świecie jest obecnie około 2.37 miliarda Zetek. Oznacza to, że Gen Z stanowią już 1/3 populacji świata. Za ich ilością idzie ogromny wpływ na światową ekonomię. Aktualnie szacuje się, że pokolenie Z stanowi ok. 40% globalnych konsumentów, a ich estymowana siła nabywcza sięgnęła w 2021 roku 360 miliardów dolarów.
Nie da się ukryć, że w ciągu najbliższych dekad będzie to największa grupa demograficzna. W samej tylko Ameryce Gen Z to najliczniejsze pokolenie ze wszystkich, na które składa się aż 86 milionów osób. Dla porównania, drugie miejsce za nimi zajmują millenialsi (82 miliony).
1. Online 24/7
Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy – Gen Z praktycznie urodziło się z telefonem w ręku. To pokolenie zawierało swoje pierwsze znajomości na MySpace (starsze Zetki) czy Facebooku (Ci urodzeni po dwutysięcznym roku). Online nie ma przed nimi tajemnic. Social media, Youtube, serwisy streamingowe i aplikacje mobilne są dla nich równie naturalne jak książki, telefony czy kontakt face to face.
Rodząc się w erze powszechnego i nieuniknionego dostępu do internetu, Gen Z zyskało automatycznie paszport obywateli świata, tracąc tym samym anonimowość, prywatność i attention span.
Badania ThriveMyWay i HubSpot pokazują, że Zetki spędzają ponad 8+ godzin dziennie online, z czego średnio ponad 5 – na swoim smartfonie. Co więcej, aż 74% przedstawicieli Gen Z spędza swój wolny czas online. Połowa z nich robi to nawet na więcej niż jednym ekranie jednocześnie! To jednak nie koniec statystyk. EarthWeb dodaje, że aż 71% osób z pokolenia Z ogląda każdego dnia więcej niż 3 godziny materiałów wideo.
Tak olbrzymia ilość bodźców od pierwszych lat życia znacząco przekłada się na ich skupienie. Badania Yahoo i OMD Worldwide pokazują, że attention span, czyli umiejętność utrzymania uwagi generacji Z na oglądanej reklamie wynosi zaledwie… 1.3 sekundy.
Z jakich platform korzystają najczęściej? Z tych, na których króluje krótki, estetyczny i personalizowany content wideo – 88% respondentów korzysta z YouTube, 76% z Instagrama, a 68% z TikToka.
2. Generacja „Z”estresowanych
Millenialsi stopniowo i ostrożnie otworzyli drzwi do świata, w którym normalizuje się rozmowy o problemach psychicznych, czy psychoterapii. Generacja Z te drzwi wyważa i odkręca zawiasy na dobre.
Pokolenie Z bardzo poważnie traktuje swoje zdrowie psychiczne i wcale nie boi się pokazać, że z czymś sobie nie radzi. Nie ma się zresztą czemu dziwić, ponieważ według Harmony Healthcare IT, aż 42% zbadanych Zetek cierpi na zdiagnozowane zaburzenie psychiczne. 1/4 z nich to osoby zdiagonozowane w czasie pandemii. 31% osób określa swoją kondycję psychiczną jako złą, a jak podaje ViacomCBS – 46% Zetek swój stan określa jako zestresowany. Zaledwie 55% patrzy optymistycznie na przyszłość.
Generacja Z jest zestresowana, przebodźcowana i czuje, że system, w którym się urodziła, jest nieadekwatny do obecnych czasów i niesprawiedliwy. Aż 90% osób, które borykają się z zaburzeniami psychicznymi, cierpi na zaburzenia lękowe, a 78% – na depresję. Składowe tych problemów to między innymi pandemia, która przypadła na kluczowe i kształtujące lata życia pokolenia Z, a także wysoka samoświadomość, dzięki dostępowi do informacji z całego świata.
Jednocześnie Gen Z chętniej sięgają po pomoc. Zetki są bardziej skłonne do podejmowania farmakoterapii i aktywnej walki o swoje zdrowie psychiczne. 39% z nich chodzi na terapię raz w tygodniu oraz aktywnie pracuje nad swoimi problemami. 87% z nich czuje się komfortowo rozmawiając o zdrowiu psychicznym z innymi.
Część z nich uważa, że kluczowy wpływ na ich zdrowie psychiczne mają social media – 57% Zetek zrobiło sobie przerwę od social mediów, aby poprawić swój stan zdrowia psychicznego, a 36% usunęło kiedyś profil na social mediach w tym celu.
Chcesz przekonać się, co jeszcze charakteryzuje generację Z i jakimi wartościami najbardziej identyfikują się jej przedstawiciele? Sprawdź drugą część naszego wpisu i dowiedz się więcej na temat pokolenia Z!
Źródła:
25+ New Generation Z Statistics (2023)
Generation Z Statistics – 2023 | 99firms
Does Gen Z care about sustainability? Stats & facts in 2022
Gen Z’s Social Media Usage in 2023 | Later
Raporty:
https://futerra-assets.s3.amazonaws.com/documents/Honest-Cosmetics.pdf
Artykuły o Gen Z:
What Are „Gen Z Values”? Vol.1 Four Key Topics That Shape the Discourse – TOKION
Gen Z: The Most Diverse Generation in the Workplace
Gen Z has a 1-second attention span – Insider Intelligence Trends, Forecasts & Statistics
HeForShe: Gen Z prioritise equality and the environment | Sustainability Magazine
Gen Z is leading a generational shift in plant-based food purchasing | Supermarket News