Dobry branding pozostaje ponadczasowy i relewantny, przy równoczesnym zachowaniu swobody w kreatywnej ekspresji. To system wizualny, który obejmuje wszystkie media drukowane i cyfrowe i sprawia, że branding jest rozpoznawalny nawet wtedy, gdy logo nie jest widoczne. Chcesz znaleźć silny głos swojej marki, zachwycić odbiorcę i nawiązać z nim dialog? Sprawdź drugą część cyklu, w którym poznasz pozostałe dwie, kluczowe korzyści brandingu osadzonego w strategii, które powinny przekonać Cię do przyjrzenia się bliżej temu tematowi.
4. Zaangażowanie
Zdjęcie produktu na półce u influencera, wizyta w sklepie internetowym, czy przejrzenie postu na Instagramie to jedne z wielu punktów interakcji odbiorcy z brandem. Czy zastanawiałeś_aś się czasem, co odbiorcy myślą teraz o Twojej marce? Jakie uczucia im towarzyszą? Branding to często pierwszy punkt styku z potencjalnym klientem i musi angażować. Musi poruszać i pobudzać wyobraźnię. Masz tylko jedną szansę, aby zrobić świetne pierwsze wrażenie. Bez względu na to, czy masz zmysł estetyczny czy nie! Ludzie będą oceniać Twoją markę patrząc na Twój sklep online lub komunikację w social mediach. Dlatego warto stworzyć branding, który pozwoli uzyskać mityczny “efekt wow” 😉 Zaangażowanie to bez cienia wątpliwości jedna z ważniejszych korzyści brandingu, jakie można wyszczególnić.
Dodatkowo, dobry branding buduje zaangażowanie nie tylko wśród klientów, ale także pracowników Twojej firmy. Wszyscy chcą przynależeć do czegoś większego i wyznawać spójne, autentyczne idee. Angażujący branding może pomóc w przyciągnięciu talentów oraz zwiększyć lojalność i motywację pracowników. Będą dumni z pracy dla marki reprezentującej wartości, z którymi się identyfikują.
Firma Patagonia to świetny przykład marki, której branding wpływa na zaangażowanie zarówno klientów jak i pracowników. Język wizualny marki nawiązuje do przyrody i w pełni oddaje ekologiczne wartości wyznawane przez Patagonię. Wyraźne przekazywanie misji marki i jej zaangażowania w działania na rzecz środowiska oraz społeczności lokalnych sprawia, że zarówno klienci, jak i pracownicy czują się częścią większego celu i chcą przyczynić się do realizacji tej wizji.
Marki, które skupiają wokół siebie społeczność, to te, które odnoszą największy sukces. Tworzą platformę, która pozwala przekazywać wartości, z którymi ich odbiorcy się utożsamiają. Jednocześnie angażująca marka to taka, z którą odbiorcy chcą spędzać czas – i wydawać na nią pieniądze. Przez to brand musi zachęcać do odkrywania, udostępniania i dzielenia się momentami z podróży, jaką są zakupy z tą marką. Każdy z nas uwielbia element ekscytacji i nowości, oraz dzielenie się nim z bliskimi. To ważne szczególnie w świecie, w którym wszystko wydaje się być na wyciągnięcie ręki. Prawdziwe, radosne momenty są czymś szczególnie cennym. To właśnie jest jeden z powodów, dla których Patagonia zbudowała tak zżytą społeczność – daje nadzieję i ekscytuje wizją lepszego jutra.
Od wyboru produktu po tworzenie nowego formatu, marki, które celebrują kreatywność i zaangażowanie klientów, zapewniając jednocześnie wygodę i inspirację, będą kwitnącymi markami jutra.
5. Realizacja strategii
Świadomy branding, który ugruntowany jest w strategii, nie tylko pozwala na racjonalne kształtowanie marki, ale przede wszystkim sprawia, że idee firmy są wyjątkowe i ponadczasowe. Dobrze przemyślane działania brandingowe opierają się ulotnym trendom. Skupiają się na wartościach marki, wzmacniają jej pozytywny wizerunek i wspierają osiąganie kluczowych celów biznesowych. Zwracający uwagę i budzący emocje branding przekłada się na sprzedaż. Tym samym może zwiększać udział Twojej marki w rynku i poprawiać wyniki finansowe. To daje brandowi solidne fundamenty do dalszego wzrostu.
W estru wiemy o tym, że strategia i design nierozerwalnie się łączą. Proces brandingu to sposób na to, by przetłumaczyć punkty strategiczne na wizualny język marki. Dzięki temu nie opieramy go tylko na wizualnych trendach, ale na ponadczasowej wizji i celach firmy – łączy się on w całość. To bezpośrednio przekłada się na praktyczne korzyści brandingu.
Ciekawym przykładem osadzenia rebrandingu w nowej strategii firmy jest Morphy Richards. Udział w rynku tego brytyjskiego producenta małego AGD zaczął spadać. Podjęto decyzję o zredefiniowaniu całej idei marki. Narodziła się ona bezpośrednio z historii firmy i wyznawanych przez nią wartości. Założyciele marki, czyli inżynier (Morphy) i sprzedawca (Richard) zainicjowali ideę, która została rozwinięta na wszystkie punkty styku z marką: od opakowań, po komunikację outdoorową.
Wgłębiając się w ich historię znaleziono insight, a kreatywną ideę oparto o hasło “Happiness Engineered”. Jest dosłownym przetłumaczeniem strategicznego myślenia o tym, czym są produkty Morphy Richards. To słowna reprezentacja balansu między emocjami i funkcją oraz zachęta do korzystania z produktów, które są zaprojektowane w taki sposób, by życie w domu było łatwiejsze i szczęśliwsze. Nowy branding Morphy Richards można opisać trzema charakterystykami: ponadczasowy charakter, przemyślana prostota i trwałość. Dodatkowo opracowano świeże, charakterystyczne, ilustracje. Wszystko to w perfekcyjny sposób łączy się z cechami produktów i składa się na nową obietnicę marki.
Nowoczesny, świeży branding powinien pozwalać Twojej marce na nieskrępowaną kreatywność. Zwłaszcza, że pod wpływem social mediów zmieniają się formy i zasady tworzenia brandingu. Społeczności marek oczekują nowego rodzaju contentu, który prowadzi do dialogu pomiędzy marką a odbiorcą. Dlatego świeże podejście do brandingu opiera się na tworzeniu elastycznych ram wizualnych. Z jednej strony można je łatwo zmieniać i skalować, a równocześnie pomieszczą wszystkie historie, jakie marka chce przekazać swoim klientom. Więcej na ten temat dowiesz się również w pierwszej części naszego cyklu na temat korzyści brandingu.