Skip links

E-commerce

E-HANDEL – CZY NA PEWNO WIESZ, CZYM JEST?

Ludzie na całym świece masowo korzystają ze sklepów elektronicznych. Przeglądają oferty w sieci, porównują i analizują, by ostatecznie wiedzieć wszystko o produkcie, zanim wybiorą się do fizycznego sklepu. Ale przecież, gdyby się uprzeć, to można by nie wychodzić z domu w ogóle i całe zakupy robić wyłącznie za pośrednictwem Internetu.

Nie dziwi nas to wcale, jednak dojście do tego poziomu zajęło lata rozwoju przemysłu IT oraz technologii opartej o protokół IP. E-commerce, czyli handel elektroniczny, napędza dziś najróżniejsze gałęzie przemysłu. Wpływa na rozwój technologii oraz przyczynia się do powstawania nowych firm i miejsc pracy. Każdy z nas mniej więcej wie, że chodzi o sprzedaż w sieci, jednak „mniej więcej” nas nie satysfakcjonuje. Czym więc dokładnie jest i jak powstał e-handel?

Czym jest e-commerce?

Wymiana dóbr i usług jest definicją handlu używaną od setek lat. Już w starożytnym Rzymie umowy bezimienne i wymiana towarów podlegały prawu. Definicja e-commerce odnosi się do procesu, który w założeniu funkcjonuje podobnie jak fizyczna sprzedaż i zakup towarów, jednak w tym przypadku cykl wymiany informacji, towaru i należności pieniężnej wiąże się z zastosowaniem urządzeń elektronicznych.

Może to być zarówno komputer podłączony do Internetu, telefon stacjonarny, komórkowy, ale także faks i telewizja. W Polsce centralny organ administracji rządowej, czyli Główny Urząd Statystyczny, określił e-commerce jako elektroniczny handel dokonywany przez sieci wykorzystujące protokół IP. Oznacza to, że dla polskiego prawa handel online nie wiąże się z zamówieniami telefonicznymi i z wykorzystaniem faksu. Najpopularniejszym miejscem dokonywania elektronicznych zakupów są i tak sklepy internetowe.

Istnieje wiele podziałów przedsiębiorstw działających na rynku e-commerce, aczkolwiek do najbardziej istotnych należą: podział ze względu na przedmiot i podmiot handlu oraz podział ze względu na kanały dystrybucji. Firmy sprzedające dobra fizyczne, dobra cyfrowe, usługi, obsługujące klientów B2B, B2C, C2C, C2B, funkcjonujące wyłącznie w Internecie (pure-click), początkowo tylko w świecie rzeczywistym (bricks-and-clicks) bądź początkowo wyłącznie w Internecie (click-to-brick) cechują się odmiennymi celami i różnymi strategiami.

Typologia e-commerce
Typologia ecommerce kanały dystrybucji

E-commerce ma mnóstwo zalet. Przeniesienie swojej działalności do Internetu oraz kupowanie i korzystanie z usług poprzez sieć niesie ze sobą korzyści, które w większości przyćmiewają wady tego rodzaju handlu:

Jakie są przykładowe korzyści dla przedsiębiorcy, który decyduje się przenieść sprzedaż do sieci?

Oszczędności na każdym kroku. Sprzedaż internetowa redukuje koszty zatrudnienia, magazynowania towarów, obniża koszt reklamy i prowadzenia biznesu (sklep internetowy nie wymaga płatnych zezwoleń)

  • Oferta trafia do klientów z całego kraju, a także zagranicę, dzięki czemu łatwiejsze jest zwiększenie zysku
  • Sprzedaż odbywa się przez 365 dni w roku, 24 godziny na dobę
  • Dokładne opisy towarów oraz zdjęcia pozwalają nie tylko przyciągnąć klientów, ale również zaoszczędzić czas na prezentacje każdego produktu z osobna

Także klienci mogą cieszyć się zaletami handlu elektronicznego:

  • Prosty i bardzo szybki dostęp do informacji o produkcie. Szybciej podejmujemy decyzję i szybciej otrzymujemy towar bądź usługę.
  • Możliwość zakupu towarów z dowolnego miejsca przy użyciu urządzeń mobilnych oraz szybkie formy zapłaty online.
  • Dostępność towaru. Jeżeli jeden sklep nie posiada interesującej nas rzeczy, możemy znaleźć ją w kilkudziesięciu innych miejscach w Internecie.
  • Multimedia i usługi dostępne bez wychodzenia z domu. Sklepy internetowe posiadają tańsze wersje programów, książek oraz muzyki w formie plików elektronicznych. Natomiast usługi trenerów, dietetyków, szkolenia z języków obcych i wiele innych może zostać realizowana tanio bez wychodzenia z domu.
  • Możliwość zakupu towarów wycofanych ze sprzedaży fizycznej lub z rzeczy z drugiej ręki.

I jest właśnie tak, jak widać – e-commerce to nie tylko sklep w sieci. To przede wszystkim mnóstwo korzyści, z których nie zdajemy sobie sprawy codziennie robiąc przez Internet drobne i większe zakupy. Jednak coś, co w tej branży sprawia nam najwięcej zabawy, to fakt, jak sprzedaż internetowa stale ewoluuje i jak podnosi się jakość oferowanych usług. By wszystkim żyło się po prostu łatwiej! 🙂