Ludzie na całym świece masowo korzystają ze sklepów elektronicznych. Przeglądają oferty w sieci, porównują i analizują, by ostatecznie wiedzieć wszystko o produkcie, zanim wybiorą się do fizycznego sklepu. Ale przecież, gdyby się uprzeć, to można by nie wychodzić z domu w ogóle i całe zakupy robić wyłącznie za pośrednictwem Internetu.
Nie dziwi nas to wcale, jednak dojście do tego poziomu zajęło lata rozwoju przemysłu IT oraz technologii opartej o protokół IP. E-commerce, czyli handel elektroniczny, napędza dziś najróżniejsze gałęzie przemysłu. Wpływa na rozwój technologii oraz przyczynia się do powstawania nowych firm i miejsc pracy. Każdy z nas mniej więcej wie, że chodzi o sprzedaż w sieci, jednak „mniej więcej” nas nie satysfakcjonuje. Czym więc dokładnie jest i jak powstał e-handel?
Czym jest e-commerce?
Wymiana dóbr i usług jest definicją handlu używaną od setek lat. Już w starożytnym Rzymie umowy bezimienne i wymiana towarów podlegały prawu. Definicja e-commerce odnosi się do procesu, który w założeniu funkcjonuje podobnie jak fizyczna sprzedaż i zakup towarów, jednak w tym przypadku cykl wymiany informacji, towaru i należności pieniężnej wiąże się z zastosowaniem urządzeń elektronicznych.
Może to być zarówno komputer podłączony do Internetu, telefon stacjonarny, komórkowy, ale także faks i telewizja. W Polsce centralny organ administracji rządowej, czyli Główny Urząd Statystyczny, określił e-commerce jako elektroniczny handel dokonywany przez sieci wykorzystujące protokół IP. Oznacza to, że dla polskiego prawa handel online nie wiąże się z zamówieniami telefonicznymi i z wykorzystaniem faksu. Najpopularniejszym miejscem dokonywania elektronicznych zakupów są i tak sklepy internetowe.
Istnieje wiele podziałów przedsiębiorstw działających na rynku e-commerce, aczkolwiek do najbardziej istotnych należą: podział ze względu na przedmiot i podmiot handlu oraz podział ze względu na kanały dystrybucji. Firmy sprzedające dobra fizyczne, dobra cyfrowe, usługi, obsługujące klientów B2B, B2C, C2C, C2B, funkcjonujące wyłącznie w Internecie (pure-click), początkowo tylko w świecie rzeczywistym (bricks-and-clicks) bądź początkowo wyłącznie w Internecie (click-to-brick) cechują się odmiennymi celami i różnymi strategiami.