Skip links

Zasady komunikacji z Gen Z: sprawdź jak trafiać sprzedażowo do pokolenia Z

Zacznę konkretnie: jeżeli jako marka nie bierzesz pokolenia Z na poważnie, to możliwe, że właśnie przesypiasz rewolucję, która dzieje się na Twoich oczach. To pokolenie aktualnie stanowi 40% globalnych konsumentów, a w Polsce ponad 20%. Musisz je poznać nie tylko po to, aby w trafny sposób się z nim komunikować, ale też dlatego, że prezentuje całkowicie nowe spojrzenie na otaczający nas świat. Zwłaszcza, że różnorodność Zetek, zarówno pod względem kulturowym, jak i ekonomicznym, sprawia, że nie można łatwo go zamknąć w ramach – o czym przekonasz się, poznając zasady komunikacji z Gen Z. 

Wiele firm zwyczajnie ignoruje komunikację z pokoleniem Z, inni się tego boją lub robią to nieudolnie, nie wiedząc, jak trafić do tego trudnego do zdefiniowania segmentu. Aby z powodzeniem dotrzeć do Gen Z, potrzebujesz nowoczesnej, ale też mocno humanistycznej strategii komunikacji, łączącej empatię, autentyczność i zrozumienie dla ich wartości. Co to oznacza?  

Zasady komunikacji z Gen Z

1. Bądź autentyczny

Przedstawiciele pokolenia Z są znużeni i sfrustrowani nieautentycznym, wyidealizowanym obrazem rzeczywistości, który towarzyszy im od najmłodszych lat. Są bardziej skłonni zaufać niskiej jakości nagraniom z TikToka, gdzie anonimowy użytkownik dzieli się swoim ulubionym odkryciem, niż wysokobudżetowym kampaniom reklamowym.

W związku z tym wyczuwają fałsz na kilometr. Dlatego zachowaj transparentność i autentyczność w komunikacji swojej marki. Nie tylko dziel się szczegółami dotyczącymi Twojej firmy, produktów czy usług, ale przede wszystkim pokaż, że masz czyste intencje i nie boisz się trudnych pytań. Bądź otwarty_a na emocje i zrozum ich potrzeby. Skup się na tworzeniu długotrwałych relacji z klientami i twórz treści, które odzwierciedlają rzeczywiste wartości i misję Twojej marki.

Okiełznaj też moc user generated content, czyli treści tworzonych przez zwykłych ludzi, a nie przez znanych influencerów i celebrytów. Więcej na ten temat dowiesz się w naszym wpisie poświęconym UGC. Już teraz autentyczny content odgrywa gigantyczną rolę w komunikacji marek, a w przyszłości stanie się wręcz kluczowy. Współpracuj z osobami, które są wiarygodne, a ich wartości są zgodne z wartościami Twojej firmy. Daj im swobodę w naturalnym tworzeniu treści, aby przyciągnąć uwagę ich społeczności.

2. Stawiaj wartości na pierwszym miejscu

Pokolenie Z przykłada dużą wagę do ekologii, równouprawnienia, praw zwierząt oraz przyszłości naszej planety. 75% przedstawicieli tej generacji woli kupić produkty i usługi od marek, które są świadome wpływu swojej działalności na środowisko, niż kierować się jedynie rozpoznawalnym logo. Świadomość ekologiczna generacji Z wpływa na jej decyzje zakupowe i oczekiwania wobec firm, które chce wspierać. Aż 83% badanych oczekuje, że przedsiębiorstwa będą sprzeciwiać się niesprawiedliwości społecznej. 54% jest gotowych zapłacić nawet o 10% więcej za produkty przyjazne środowisku.

Gen Z chce wspierać firmy, które odpowiadają jej wartościom – aż 89% osób uważa, że brandy powinny więcej mówić na temat zrównoważonego i etycznego charakteru swoich produktów. Równocześnie, przedstawiciele Gen Z lubią eksperymentować z różnymi produktami i poszukują bardziej etycznych marek. 48% w ciągu ostatniego miesiąca zmieniło używany kosmetyk na nowy.

Jak zatem dotrzesz do Gen Z w tym aspekcie? Przekonaj ich, że Twoja marka jest świadoma i angażuje się w działania na rzecz wartości, które są dla nich istotne. Pamiętaj jednak, że komunikacja musi odzwierciedlać realny stan struktury i działania Twojej firmy. Gen Z szybko wyłapuje fałsz i nie boi się go piętnować publicznie. Zanim zaczniesz używać atrakcyjnych haseł i prezentować informacje o swoich produktach w niejednoznaczny sposób, zapoznaj się z kilkoma pojęciami:

Greenwashing – praktyka marketingowa, która polega na fałszywych lub wprowadzających w błąd deklaracjach dotyczących zgodności produktu lub jego składników z zasadami ochrony środowiska. Przykład: opakowania produktowe wyprodukowane z materiałów z recyklingu, zapakowane w plastikową folię przy wysyłce.

Aktywizm performatywny – działanie mające na celu zwrócenie uwagi, zdobycie wsparcia lub zarobienie na danym problemie, bez rzeczywistego zaangażowania w przyczynę i dążenie do zmiany obecnej sytuacji. Przykład: zmiana zdjęcia profilowego na Facebooku na tęczową nakładkę firmy, która prowadzi biznes w Arabii Saudyjskiej.

3. Zapewnij angażujące doświadczenia

Pokolenie Z posiada krótki czas koncentracji, dlatego istotne jest, aby oferować im interaktywne i angażujące doświadczenia, które sprawią, że poczują się związani z Twoją marką. Na swojej stronie internetowej możesz zastosować nowoczesne technologie: AR, VR, chatboty czy quizy. Jednak bez przemyślanego i angażującego Customer Experience, przejrzystej architektury informacji oraz zachwycających tekstów, zdjęć czy filmów, trudno będzie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów: i to nie tylko z pokolenia Z.

Poznając zasady komunikacji z Gen Z, oprócz tego, co dzieje się na Twojej stronie internetowej, niezwykle ważne jest budowanie angażujących doświadczeń i efektywne działanie na platformach społecznościowych takich jak TikTok, YouTube czy Instagram. Te media stanowią nieodłączny element codzienności pokolenia Z. Wiele marek jednak wciąż nie zdaje sobie sprawy, że każde z nich posiada własne, specyficzne zasady, do których należy się dostosować, aby odnieść sukces. 

Nie wiesz, jak się za to zabrać? Obserwuj konta, które szybko reagują, perfekcyjnie wpisują się w aktualne trendy i dają dobry przykład jak prowadzić social media dostosowane do platformy i odbiorców.  Świetnym przykładem marek na TikToku, które zrozumiały istotę tego medium, jest Rossmann i Duolingo. Ich video są zawsze dopasowane: nie tylko do popularnych lub zyskujących na popularności dźwięków, ale też do branż, w których funkcjonują. Bawią się abstrakcyjnym humorem, perfekcyjnie wpisując się w rozrywkowy charakter TikToka.

Alternatywą może być współpraca z dedykowanymi agencjami lub freelancerami, którzy mają doświadczenie w tworzeniu angażujących treści i są w stanie prowadzić taki projekt dla Twojej marki.

4. Słuchaj, ucz się, personalizuj

Generacja Z ma wiele do powiedzenia, a ich opinie są – a na pewno powinny być – wartościowe dla Twojej marki. Bądź otwarty_a na feedback, słuchaj ich potrzeb i sugestii oraz ucz się na bieżąco. Jak w każdej relacji, dobra komunikacja i chęć współpracy przynoszą wymierne efekty. Skuteczne zasady komunikacji z Gen Z uwzględniające personalizację to między innymi:

  • organizować regularne ankiety typu NPS (net promoter score) wśród klientów, w których będą mogli wyrazić swoje opinie na temat produktów czy usług, a także proponować zmiany czy ulepszenia, 
  • monitorować wzmianki o Twojej marce, które pojawiają się w internecie: głównie w social mediach, z których korzysta Gen Z, np. na TikToku,
  • zaangażować odbiorców Twojej marki w proces twórczy poprzez konkurs na najlepszy pomysł na nowy produkt lub usługę, 
  • wsłuchać się w informacje zwrotne ze współpracy z twórcami lub mikroinfluencerami, którzy przekażą wartościowe informacje od swoich obserwatorów, pomagając w ten sposób dostosować Twoją komunikację do potrzeb i oczekiwań tej grupy.

Spersonalizowaną komunikację docenia nie tylko pokolenie Z. Jednak i w tym przypadku warto tworzyć takie kampanie marketingowe, aby odzwierciedlały ich potrzeby, zainteresowania i wartości. Im bardziej dopasowana komunikacja, tym większa szansa na zbudowanie lojalności i długotrwałych relacji z klientami z Gen Z. Przykładem takiego działania może być oczywiście segmentacja bazy mailingowej według zainteresowań czy grup wiekowych. Pozwoli to na wysyłanie spersonalizowanych newsletterów dopasowanych do preferencji odbiorców. Możesz też pobawić się i stworzyć wiele wariantów kreatywnych w kampaniach performance’owych, które będą odzwierciedlać różnorodność wartości i zainteresowań pokolenia Z.

Pokolenie Z to przyszłość rynku, dlatego inwestowanie w ich zrozumienie i zaspokojenie ich potrzeb może być kluczowe dla długoterminowego sukcesu Twojej marki. Aby stosować zasady komunikacji z Gen Z, należy dostosować swoje strategie marketingowe, uwzględniając potrzeby, oczekiwania i wartości tej grupy. Oznacza to opracowanie atrakcyjnych, angażujących i szczerych treści, jak również świadome uwzględnianie różnorodności kulturowej, ekonomicznej i społecznej w ofercie produktów i usług. Właściwie ukierunkowana komunikacja, oparta na wartościach, takich jak autentyczność, indywidualizm czy różnorodność, może pomóc w zdobyciu świadomości, a następnie lojalności wśród tej grupy docelowej. Długoterminowe korzyści z zaangażowania w odpowiednią komunikację z pokoleniem Z obejmują wyższe konwersje, zwiększenie widoczności i reputacji marki, a także możliwość stania się liderem w Twojej branży. Pamiętaj: inwestując w pokolenie Z, inwestujesz w swoją przyszłość, dlatego zrozum i doceń wartość tego segmentu rynku, zamiast unikać go z obaw przed wyzwaniami, jakie niesie ze sobą jego różnorodność.



Wiktor Niedziałkowski
Mam okazję współpracować z Estruktorami od ponad roku. Od samego początku czuć było pełen profesjonalizm i wyjątkowe indywidualne podejście, które nigdy się nie zmieniło. Podczas naszej współpracy zauważyłem najważniejsze cechy, które wyszczególniłbym jako transparentność, wzajemne zaufanie i niesamowitą wiedzę - czego owocem są świeże i wyjątkowe projekty. Polecam wszystkim!
Wiktor Niedziałkowski
2022-06-28
Wojciech Modrzejewski
Bardzo polecam Estruktorów. Współpracujemy od kilku lat przy projektach e-commersowych. Współpraca przebiega zawsze merytorycznie i kreatywnie, od audytu poprzez dobór technologii i wycenę do realizacji i w następstwie dalszego rozwoju produktu. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić że gwarantują sukces każdego projektu digital. Wojtek Modrzejewski, CEO, 052B agencja interaktywna.
Wojciech Modrzejewski
2022-04-20
Paulina Kisiel
W ramach firmy Orplast współpracuję z Estruktorami od czerwca 2021, od początku przekonali mnie do siebie profesjonalizmem i kompetencjami wykraczającymi znacznie poza standardowe agencje. Praca z nimi to przyjemność i zawsze dobra atmosfera. Działamy wspólnie przy strategicznych projektach w zakresie social mediów i współpracy z influenserami. Z mojej perspektywy ich wyróżnikiem jest niebywale lekkie pióro i sprawne koordynowanie comiesięcznej komunikacji SM. Co ważne, wiele z działań marketingowych podejmowanych przez naszą firmę zostało wdrożonych na podstawie wypracowanych z nimi strategii. Współpraca z Estruktorami to bez dwóch zdań dobra decyzja!
Paulina Kisiel
2022-04-15
Kamil Wala
Estruktorzy są żywą encyklopedią ecommerce. Podejmując z nimi współpracę zaoszczędzisz kilka lat, które musiałbyś poświęcić na szukanie właściwych rozwiązań i budowanie nowoczesnej strategii cyfrowej.
Kamil Wala
2022-04-13
A Google User
Jako INVO Technologies współpracujemy z Estruktorami od prawie roku i jesteśmy zachwyceni poziomem jakości dostarczanej przez ich zespół. Ich CEO, Michał Burda, to bardzo kompetentny człowiek, który w roli konsultanta rozwiązań sprawdza się znakomicie i budzi dużo zaufania, co w biznesie ma ogromne znaczenie. Zdecydowanie polecam Estruktorów każdemu, kto chce wnieść swój e-biznes na wyższy poziom.
A Google User
2022-04-05
Dedicante
Jako Dedicante współpracujemy z estruktorami od 2019 roku. Od początku zwracamy uwagę na pełen profesjonalizm i zadziwiająco szerokie kompetencje, a do tego świetną atmosferę współpracy. Udało nam się z sukcesem wdrożyć nową platformę sprzedażową, z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w e-commerce. Do tej pory współpracujemy przy bieżących wysyłkach newsletterowych oraz automatyzacji marketingu, i cały czas widzimy efekty tych działań. Polecam, właścicielka marki.
Dedicante
2022-03-21
Adam Kaczmarski
Super Zespół, olbrzymie know-how oraz profesjonalne podejście do tematu gwarantują sukces każdego projektu jakiego się podejmują. Miałem okazję współpracować z Estruktorami przy kilku projektach i za każdym razem 100% zadowolenia.
Adam Kaczmarski
2022-03-08
Wojciech Tokarz
Zgłosiłem się do estru po pomoc przy tworzeniu nowej marki DTC. Od samego początku okazali się dla całego mojego projektu ogromnym wsparciem: począwszy od stworzenia strategii wejścia na rynek e-commerce, przez branding i key visual marki, aż po projekt packagingu: copywriting i cały design. Duży know how, przyjemny kontakt, szeroki wachlarz kompetencji. Nie mogę się doczekać, aż całość przetestujemy w boju.
Wojciech Tokarz
2022-02-08
Magda Kulesza
Chcemy podziękować świetnemu zespołowi estruktorów za profesjonalną i niezwykle przyjazną współpracę przy realizacji kluczowych celów rozwijających nasz e-commerce. Rozwiązania przez nich proponowane i wdrażane są innowacyjne, niestandardowe i skuteczne. Obdarzyliśmy estruktorów dużym zaufaniem i zwracamy się do nich nie tylko z większymi projektami, jak audyt naszego e-commerce’u, czy poprowadzenie naszych działań w obszarze marketing automation, ale także często po prostu chcemy znać ich zdanie w drobniejszych kwestiach, bo ich kompetencje, know-how i doświadczenie były i są kluczowe dla dalszego rozwoju. Good to have You! Zespół Balagan Studio.
Magda Kulesza
2022-02-02
Krzysztof Filipowicz
Praca z Estruktorami to przyjemność. Przeszliśmy rebrending, zmianę strony www oraz automatyzacje marketingu i gorąco mogę polecić współpracę z tą firmą w szczególności wiedze jak i zaangażowanie przy projektach
Krzysztof Filipowicz
2022-01-18