Wybór oprogramowania sklepu internetowego to kluczowa decyzja, która na dalszych etapach rozwoju wpłynie na wiele aspektów funkcjonowania naszej firmy. Warto zatem na wstępie poświęcić odpowiednio dużo czasu na rzetelne przeanalizowanie tej kwestii, gdyż uchroni nas to w przyszłości przed wieloma skutkami pochopnych decyzji. Samo porównanie ofert danych platform zdecydowanie nie wystarcza.
Jak wybrać najlepszą platformę sklepową to pytanie, które zadajecie nam najczęściej, dlatego też przygotowaliśmy obszerny cykl artykułów, który nie tylko wprowadzi Was w tematykę platform sklepowych, ale przede wszystkim pomoże w jej ostatecznym wyborze. Wybór platformy sprzedażowej to kolejny krok w tworzeniu skutecznego e-commerce, dlatego należy podejść do niego kompleksowo biorąc pod uwagę obszary, którymi my jako estruktorzy kierujemy się w pracy nad każdym projektem.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze oprogramowania sklepu internetowego?
W pierwszym artykule stanowiącym wstęp do naszego cyklu, przedstawiamy 10 kluczowych kwestii, które należy wziąć pod uwagę wybierając platformę e-commerce. W kolejnych artykułach będziemy odnosić się do nich bardziej szczegółowo charakteryzując poszczególne typy oprogramowania i konkretne platformy.
1. Cele biznesowe sklepu internetowego
Pierwsze zasadnicze pytanie jakie musimy sobie zadać to dlaczego zdecydowaliśmy się na założenie sklepu internetowego. Czy sklep chcemy traktować jako pracę na pełny etat z nastawieniem na rozwój biznesu, czy być może ma to być dodatkowe zajęcie, prowadzone po godzinach? Jakie mamy aspiracje – chcemy dążyć do rozwoju firmy i prowadzenia dużego e-przedsiębiorstwa, czy będziemy usatysfakcjonowani z prowadzenia skutecznego butiku internetowego? Być może jeszcze nie wiemy jaki jest cel naszego przedsiębiorstwa i dopiero chcemy sprawdzić zainteresowanie naszą ofertą na rynku, a może jesteśmy już przekonani, że warto się skupić na rozwoju i masowej sprzedaży. Zaczynając rozmyślania nad wyborem platformy e-commerce musimy znać odpowiedzi na te pytania.
2. Wiedza e-commerce założycieli
Kolejnym ważnym aspektem w procesie wyboru platformy sprzedażowej jest nasza aktualna wiedza e-commerce. Jeśli chcemy zdecydować się na bardziej profesjonalne wdrożenie, które umożliwi nam szybszy rozwój sklepu internetowego musimy być pewni, że wykorzystamy jego potencjał. Zadajmy sobie pytanie jaka jest nasza wiedza e-marketingowa? Czy wiemy w jaki sposób zarządzać sklepem i korzystać z odpowiednich narzędzi, które zapewnią nam ostatecznie skuteczną i efektywną sprzedaż?
3. Strategia i rozwój sklepu internetowego
Skoro już mowa o narzędziach, to czy nasz sklep posiada strategię marketingową? Czy znamy swoją pozycję na rynku i wiemy w jaki sposób chcemy docierać do naszych klientów? Strategia e-marketingowa to podstawowy dokument, od którego zaczynamy z Wami pracę przy budowaniu skutecznego e-commerce. Wybrane narzędzia i działania e-marketingowe to dopiero efekt końcowy strategii. W zależności od zbadanej sytuacji rynkowej w naszej branży, a więc potrzeb naszych odbiorców, strategii konkurencji i zachowania pozostałych podmiotów z otoczenia biznesowego, a także naszej tożsamości i możliwości wybieramy odpowiednie miejsce na rynku i drogę rozwoju. Droga ta odpowiada potencjałowi biznesowemu i określa kolejne etapy rozwoju, w trakcie których podejmujemy takie decyzje jak np. uruchomienie nowych kanałów dystrybucji/sprzedaży, rozpoczęcie komunikacji w nowych kanałach, integrację z zewnętrznymi narzędziami i partnerami, czy poszerzenie asortymentu. Musimy być pewni, że wybrana przez nas platforma będzie umożliwiała nam planowany rozwój. W następnym artykule z tego cyklu omawiamy potencjał rozwojowy każdego typu platform e-commerce.
4. Koszty stworzenia sklepu internetowego
Jak dobrze wiemy wszystko i tak kończy się na pieniądzach. To jakim budżetem dysponujemy i czy mamy możliwość zainwestowania większej kwoty na start w znacznym stopniu wpływa na sposób realizacji sklepu. Budżet jest zatem znaczącym czynnikiem determinującym wybór platformy. Myśląc o nakładach finansowych musimy wziąć pod uwagę nie tylko koszty wdrożenia, ale także utrzymania i rozwoju – często o tym zapominamy. Mądre przeznaczenie większej kwoty na początku, w przypadku nastawienia na rozwój sklepu, umożliwia przygotowanie wydajnego sklepu, który w przyszłości dzięki korzyści skali pozwoli zarobić dużo więcej.
5. Wdrożenie sklepu internetowego
Czy nasz model sprzedaży jest standardowy, czy też wymaga bardziej zaawansowanych funkcjonalności i bardziej indywidualnego podejścia do wdrożenia? Czy potrzeby naszych klientów są wyjątkowe, albo czy odpowiednie rozwiązania mogą stanowić dla nich wartość, a tym samym przewagę konkurencyjną dla nas? Wreszcie, czy dysponujemy odpowiednią wiedzą na temat zarządzania projektem e-commerce? Wdrożenie może odbyć się na wiele sposobów: poprzez profesjonalną firmę, freelancera-specjalistę, dostawcę oprogramowania lub nas samych. Czasami dostawca oferuje prosty kreator typu drag&drop, jednak większość profesjonalnych wdrożeń wymaga specjalistycznej wiedzy. Jest to uzależnione od rodzaju platformy na którą się zdecydujemy i budżetu jakim dysponujemy. Wiedza na temat wdrożenia przydaje się zawsze, nawet jeżeli zlecamy je zewnętrznemu podmiotowi, warto bowiem mieć kontrolę nad powstawaniem sklepu, dlatego w trakcie tego procesu, pracując z nami, korzystacie z naszej wiedzy i doświadczenia, które dodatkowo Wam przekazujemy.
6. Design
W przypadku większości platform grafikę i tzw. “skórkę” dla sklepu można wybrać z bazy gotowych szablonów. Trzeba jednak mieć na uwadzę, że często pozory mylą i gotowe skórki, które bardzo dobrze się prezentują zamiast przyspieszyć i ułatwić pracę tylko sprawy komplikują. Należy zwracać uwagę na jakość danego szablonu, która wpływa zarówno na wydajność użytkowania ale także na możliwości dostosowania szablonu do naszych potrzeb. Mimo dopasowania skórki, żadne z gotowych rozwiązań nigdy nie będzie w pełni dostosowane do potrzeb naszych klientów. Projekt idealny rozpoczyna się od dokładnej pracy koncepcyjnej w której w samym centrum znajduje się klient sklepu internetowego i jego potrzeby a także cele biznesowe, o których pisaliśmy wcześniej. Taki proces oznacza pracę ze specjalistami UX/UI, designerami oraz programistami nad takimi kwestiami jak: tworzenie architektury informacji, przygotowywanie nisko-szczegółowych i wysoko-szczegółowych makiet użytkowych (low fidelity – lo-fi, high fidelity – hi-fi), a następnie w ich oparciu tworzenie projektów graficznych, które zostają ostatecznie wdrażane na wybranej przez nas platformie.
7. Dodatki i moduły
Co to takiego? W skrócie są to gotowe rozwiązania, które możemy w prosty sposób zainstalować w naszym sklepie, dodając do niego nowe funkcjonalności, a także integrując sklep z zewnętrznymi narzędziami i partnerami. Przykładowo, niektóre moduły automatyzują procesy w naszej firmie, a także ułatwiają klientom korzystanie ze sklepu, budując przewagę konkurencyjną. Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego, należy zwrócić uwagę na liczbę dostępnych rozszerzeń, ich ceny oraz na ewentualną możliwość indywidualnego tworzenia dodatków rozszerzających funkcjonalności.
8. Wsparcie techniczne dla sklepu internetowego
Raz na czas każdy sklep potrzebuje wsparcia technicznego, na przykład po to aby naprawić drobne usterki bądź zaktualizować oprogramowanie. W zależności od rodzaju platformy wsparcie techniczne może być dostarczane przez twórców oprogramowania lub musimy je sobie zapewnić sami, w postaci odpowiedniej firmy lub specjalisty. Przed wyborem platformy musimy sprawdzić czy łatwo jest znaleźć specjalistów znających wybraną platformę i jakie są średnie stawki rynkowe takiej obsługi. Wraz ze wzrostem sklepu warto rozwijać takie stanowisko wewnątrz organizacji, myśląc już nie tylko o doraźnej pomocy technicznej ale także o nadzorowaniu i rozwoju sklepu internetowego.
9. Hosting
Podobnie jak w przypadku wsparcia technicznego, w zależności od rodzaju wybranego oprogramowania sklepu internetowego, hosting – czyli utrzymanie sklepu na serwerze – mogą zapewnić twórcy, lub musimy zadbać o to we własnym zakresie. Rynek usług hostingowych jest bardzo rozwinięty i utrzymywanie strony na własną rękę, co jest równoznaczne z dostępem do kodu źródłowego strony, nie stanowi więc żadnego problemu. Istotny jest natomiast wybór wydajnego i rzetelnego operatora, który będzie oferował konfigurację najlepiej dopasowaną do potrzeb naszej platformy.
10. Popularność wybranej platformy e-commerce
Ostatnim kluczowym czynnikiem, którym powinniśmy kierować się przy wyborze platformy sklepowej jest jej popularność. Im większa, tym łatwiej jest znaleźć odpowiednich specjalistów, dostawców usług, twórców rozszerzeń, czy społeczność, która pomaga innym i dzieli się swoją wiedzą i wskazówkami. Przy wyborze warto zwrócić na to uwagę, ponieważ ułatwi nam to bieżącą obsługę platformy i jej rozwój.
Przedstawione w artykule kwestie i pytania są wstępem do długiej ścieżki wyboru odpowiedniej platformy dla naszego sklepu. Wybór sposobu realizacji sklepu jest niezwykle istotny i trzeba się nad nim dokładnie zastanowić zarówno w przypadku, kiedy decyzje podejmujemy sami, jak również kiedy stworzenie sklepu zlecamy firmie zewnętrznej. Wybór platformy sklepowej to kolejny istotny krok w tworzeniu skutecznego sklepu internetowego, dlatego należy podejść do tego kompleksowo, biorąc pod uwagę przedstawione przez nas kwestie.
Kolejny artykuł pozwoli Wam dobrać odpowiedni rodzaj oprogramowania sklepu internetowego do potrzeb Waszego biznesu, a dalsze części scharakteryzują już konkretne platformy. Mamy nadzieję, że nasz cykl artykułów ułatwi Wam trafny wybór. Jako estruktorzy, na co dzień pomagamy naszym klientom w podjęciu najlepszych decyzji biznesowych i chętnie dzielimy się z Wami naszym doświadczeniem.