Copywriting w e-commerce to znalezienie idealnego balansu między zaangażowaniem klientów, pokazaniem w interesujący sposób cech produktu, wysokim pozycjonowaniem w Google oraz zachętą do sprzedaży. Równocześnie, naturalne jest, że chcemy czytać dobre teksty – napisane ludzkim językiem. Jak w takim razie powinien wyglądać copywriting w e-commerce, który jednocześnie zachwyca i sprzedaje?
Zalety dla Twojego e-biznesu
Zacznijmy od tego, jakie korzyści płyną ze świetnego copywritingu dla e-commerce.
- Pozycjonowanie marki. I nie mówimy tutaj tylko o pisaniu pod SEO, aby trafić na 1 stronę w Google. Dobry copywriting w e-commerce pozwala na zróżnicowanie marki, pokazanie jej unikalnych cech, wyróżnienie na tle konkurencji i docelowo – zwiększenie świadomości wśród odbiorców.
- Wyjątkowe customer experience. Teksty, które są interesujące i zaprojektowane w zgodzie z celami marki, są jednym z bardziej istotnych elementów wyjątkowego doświadczenia zakupowego. Budzą emocje, zdobywają zaufanie, budują silniejsze relacje wśród odbiorców, którzy następnie chcą zostać z marką na dłużej.
- Wzrost sprzedaży i konwersji. Dobrze napisany tekst w e-commerce potrafi pokazać wszystkie cechy produktu lub marki, a co za tym idzie – w jaki sposób rozwiązują one problemy klienta. Takie copy realnie potrafi wpłynąć na podjęcie decyzji zakupowej i wzrost sprzedaży w Twoim sklepie.
Jak pisać dobre copy?
Odpowiedź na to pytanie mogłaby zająć całą książkę, dlatego skupimy się na kilku istotnych elementach.
1. Ustal do kogo piszesz
Aby Twój tekst był przekonujący, musisz najpierw wiedzieć kogo chcesz przekonać. Określenie grupy docelowej wydaje się być oklepanym stwierdzeniem, o którym jednak ciągle przypominamy naszym klientom. Zrozumienie odbiorcy pozwoli Ci dopasować język do jego potrzeb.
2. Pamiętaj o tone of voice marki
Tone of voice to po prostu język, jakim marka komunikuje swoją osobowość. Może być formalny, zabawny, czy elegancki, formalny, ale pod koniec dnia – musi być autentyczny i na tyle unikalny, na ile się da. Tworząc jakiekolwiek treści upewnij się, że język, którego używasz, brzmi spójnie i jest zgodny z osobowością Twojej marki we wszystkich kanałach komunikacji: social mediach, stronie www, newsletterach, czy czacie z konsultantem. Więcej o tone of voice piszemy w artykule “Język komunikacji marki: jak przemówić do klienta?”
3. Znajdź balans między zaletami, a funkcjami produktu
Podobno większość ludzi nie dba o to, czym jest lub co robi Twój produkt, równocześnie – każdy z nas spędził kiedyś niezliczone godziny szukając konkretnego detalu w opisie sprzętu, który akurat chce kupić. Czy to idealna bawełniana pościel o gramaturze 160 g/m2, czy wiatrak o mocy 200 W: pod koniec dnia to również ma znaczenie.
Dobry tekst w e-commerce powinien budzić emocje i brać pod uwagę perspektywę odbiorcy – pokazywać jak dany produkt może rozwiązać jego problemy, czy zrealizować potrzeby. Zastanów się jakie korzyści uzyska klient dzięki temu produktowi, ale nie zapominaj o jego funkcjach, czy cechach charakterystycznych: mogą być istotne dla Twojej grupy docelowej.
Równocześnie pamiętaj, że same emocje nie wystarczą, aby zachęcić odbiorcę do dokonania zakupu, czy zapisania się do listy mailingowej. Twój czytelnik potrzebuje konkretnej informacji lub instrukcji, jakie działanie powinien podjąć – i tutaj wchodzi, całe na biało, call to action, czyli CTA. Im dokładniej napiszesz, na czym Ci zależy, tym klientowi łatwiej będzie podjąć decyzję. Kup, zapisz się, sprawdź, przeczytaj, dowiedz się, wypróbuj – to tylko część czasowników z arsenału copywritera.
1. Zadbaj o wygląd tekstu
Czy Twoje copy łatwo się czyta? Twoi odbiorcy, tak jak zresztą i Ty, mają mało czasu i problemy ze skupieniem uwagi – zwłaszcza na wielkich blokach tekstu. Staraj się nie wypełniać strony treścią, która nic nie znaczy – to sprawdzony przepis na porażkę. Zadbaj o pogrubienia tekstu, wypunktowania, krótkie paragrafy, rzucające się w oczy nagłówki na różnym poziomie (h1, h2 i h3) i po prostu zwięzłe teksty nie zajmujące całej strony. Dzięki nim copy nie tylko będzie się lepiej czytało, ale też lepiej pozycjonowało w internecie.
2. Zoptymalizuj tekst pod SEO
Zanim zaczniesz pisać, zrób research słów kluczowych – to istotny element układanki w dobrym copywritingu dla e-commerce. Skorzystaj np. z darmowego planera słów kluczowych Google Ads, czy innych dedykowanych narzędzi jak Ahrefs, lub Keyword Tool. Pamiętaj, że czasy upychania jak największej liczby słów kluczowych w tekście są za nami – Twoim celem jest napisanie tekstu, który dobrze się czyta i jest naturalny. Roboty Google cały czas się rozwijają i działają prężnie, premiując wyżej strony stworzone dla człowieka, a “karząc” te niedostosowane i korzystające z podejrzanych praktyk. Skup się na wyglądzie tekstu (wcześniejszy punkt) i jego długości oraz podpisuj zdjęcia i ilustracje tekstem alternatywnym.
To wciąż niejasne?
Te wszystkie rady mają sens, gdy masz odrobinę copywriterskiego fachu w ręku i chcesz się dalej rozwijać. Jeśli jednak pisanie to nie Twoja bajka, w estru wiemy jak pisać, aby marki mówiły ludzkim głosem – i to nie tylko od święta. Opierając się na strategii e-commerce, tworzymy copy, które trafia do odpowiedniej grupy docelowej, buduje świadomość marki, oraz dynamizuje sprzedaż i generuje ruch na stronie. Wliczają się w to wszystkie treści publikowane przez markę: opisy produktowe, komunikaty, newslettery i mailingi, hasła reklamowe, czy artykuły blogowe.
Jak tworzony przez nas copywriting pomógł naszym klientom się rozwinąć? Sprawdź opublikowane case studies:
Filipowicz, Dedicante, La Mania
lub po prostu odezwij się do nas – znajdziemy sposób na to, by Twoje działania w internecie zaczęły przynosić przychody.
Psst! Wiesz, że na pokładzie mamy specjalistów z generacji Z? Wiemy jak się komunikować z tym pokoleniem, aby odnieść sukces w e-commerce.