Czym jest dla Ciebie branding? Jeżeli myślisz, że to logo, kolory, czy księga znaku, o której zapomina się po kilku miesiącach od wprowadzenia nowej identyfikacji, to warto, abyś odświeżył_a podejście. Współcześnie dobry branding odgrywa kluczową rolę biznesową – pozwala tworzyć i utrzymać silną pozycję na rynku. Wywołuje dyskusje, budzi emocje i pozwala konsekwentnie przekazywać istotę Twojej firmy na wielu punktach styku, zarówno online, jak i offline. W pierwszej części naszego cyklu poznasz trzy pierwsze korzyści dobrego brandingu dla Twojej marki.
1. Rozpoznawalność
Długotrwałe związki z odbiorcami są często wynikiem powtarzalności elementów wizualnych, języka oraz tone of voice, które są kojarzone z marką. Im bardziej konsekwentny jest przekaz, tym łatwiej będzie klientom zbudować trwałą relację z Twoją firmą. Dlatego też spójny i atrakcyjny branding zwiększa rozpoznawalność. Każdy punkt styku z odbiorcami buduje pożądaną więź emocjonalną i wzmacnia pozycję w ich świadomości.
Przykładem firmy, która wykorzystała tę strategię i odniosła ogromny sukces, jest Glossier. Marka wywodzi się z bloga tworzonego przez Emily Weiss o nazwie “Into the Gloss”. Ta marka kosmetyków zyskała ogromną popularność dzięki konsekwentnemu budowaniu swojego wizerunku. Ściśle odpowiadał on wartościom i potrzebom jej klientek. Glossier skupiło się na tworzeniu spójnej estetyki swoich produktów, opakowań i komunikacji z klientkami.
Marka wyróżniła się minimalistycznym, współczesnym designem. Przyciągnął uwagę millenialsów zainteresowanych naturalnymi, innowacyjnymi kosmetykami wysokiej jakości. Postawiła na komunikację opartą na wartościach i potrzebach swoich klientów oraz skupiła się na idei naturalnego piękna. Budziła też ekscytację w każdym punkcie styku z marką. Różowy kolor w odcieniu millenial pink stał się jej znakiem rozpoznawczym, charakterystyczne i kochane przez konsumentów bąbelkowe opakowania były wykorzystywane jako kosmetyczki. Z kolei ich sklepy stacjonarne wzniosły doświadczenia retailowe na zupełnie inny, nieznany poziom. Branding Glossier jest konsekwentny, przemyślany i egzekwowany na wielu płaszczyznach. Korzyści dobrego brandingu wynikające z tego są takie, że markę łatwo rozpoznać i zostaje w pamięci na dłużej.
Wyróżnikiem Glossier była również personalizacja i zaangażowanie odbiorców w proces tworzenia nowych produktów. Aktywnie słuchali opinii, organizując ankiety i dyskusje. Dzięki temu, wprowadzali na rynek produkty, które odpowiadały na rzeczywiste potrzeby ich klientów. Dzięki temu Glossier udało się zbudować silną więź emocjonalną ze swoją społecznością, równocześnie stając się coraz bardziej rozpoznawalną marką i utrwalając swoją pozycję na rynku. W estru wiemy, jak silne są marki, które tak świadomie i konsekwentnie budują swój branding. Dlatego już na samym początku drogi myślimy o każdym punkcie styku marki z Twoim klientem. Dzięki temu możemy tworzyć momenty, które zapadają w pamięć Twoim odbiorcom.

2. Wyróżnij się albo…
Branding pozwala Twojej marce wyróżnić się na tle konkurencji, zapadając w pamięć na dłużej. W dobie zaciętej rywalizacji o uwagę klienta, marki muszą być odważne, przełamywać stare zasady i zaskakiwać odbiorców. Niezależnie od branży, w której funkcjonuje Twój e-commerce, nie bój się odbiegać od utartych ścieżek i rzucać wyzwanie temu, co było wcześniej. Jeśli nie zostaniesz zauważony, nic nie sprzedasz.
Przykładem marki, która wyróżniła się na pozornie pospolitym rynku wód mineralnych swoim niekonwencjonalnym podejściem do brandingu, może być Liquid Death Mountain Water. Inspirując się estetyką i klimatem związanym z kulturą heavy metalu, marka ta przyciąga uwagę i zaskakuje klientów odważnym designem opakowań (w tym przypadku puszek) oraz prowokacyjną komunikacją, zrywając z tradycyjnym, stonowanym, “błękitnym” wizerunkiem konkurencyjnych marek.
Sukces tej marki pokazuje, jak ważne jest poznanie konkurencji odbiorcy i jakie są nieoczywiste korzyści dobrego brandingu. Czasem to właśnie przełamywanie z zamysłem starych zasad designu pozwoli się wyróżnić, dotrzeć do klienta i rozbudzić dyskusję. To, co nieoczekiwane i zaskakujące, sprawia, że marka zapada w pamięci na dłużej.
3. Wiarygodność
Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się być w porządku z brandingiem Twojej marki? Nadal warto, abyś odpowiedział_a sobie na pytanie: czy to, jak komunikuje się wizualnie moja firma budzi zaufanie wśród odbiorców?
W dzisiejszym świecie brak profesjonalnego brandingu może budzić niepokój wśród klientów. Język wizualny Twojej marki przekazuje jej wartości i pokazuje, że jest wiarygodna. Określa też poziom jakości usług czy produktów oraz pozycjonuje ją w odpowiedniej przestrzeni rynkowej. Konsekwentny, spójny contentowo przekaz, zarówno pod względem wizualnym jak i tekstowym, sprawia, że marka jest postrzegana jako godna zaufania.
To właśnie zaufanie do marki jest prawdopodobnie najcenniejszym, niematerialnym zasobem firmy. Jest definiowana przez oczekiwania konsumentów i mierzona tym, jak dobrze marka wywiązuje się z obietnic, które składa w swoich produktach i usługach.
Aby odnieść sukces na dłuższą metę, firmy muszą zrozumieć, jak ważne jest budowanie zaufania poprzez budowanie marki. Powinny koncentrować się na budowaniu go tak samo, jak na wprowadzaniu nowych linii produktów i usług. Łatwy dostęp do informacji sprawia, że nasz odbiorca nie chce kupować pustych obietnic i łatwo sprawdza nas jako markę.
The Ordinary, marka kosmetyków należąca do kanadyjskiej firmy DECIEM, stanowi doskonały przykład brandingu, który budzi zaufanie i sugeruje wysoki poziom oferowanych produktów. Ich logo to minimalistyczne, czarne napisy na białym tle, przedstawiające nazwę marki i nazwy produktów w prostych, czytelnych czcionkach bezszeryfowych. Ich język wizualny opiera się na prostocie, przejrzystości i nacisku na składniki. Opakowania produktów są proste, czyste, z białymi etykietami i mlecznymi, przezroczystymi butelkami, które pozwalają klientom zobaczyć zawartość. Spójny i konsekwentny język wizualny The Ordinary odzwierciedla filozofię marki. Komunikuje jej wartości i uczciwość wobec konsumentów. To z kolei pozwala budować wiarygodność wśród osób poszukujących skutecznych, opartych na nauce rozwiązań kosmetycznych.