Skip links

E-commerce w 2024: 10 trendów od 10 ekspertów, cz. 1 

Pełen zaskoczeń i niespodziewanie odmieniający słowo „AI” przez wszystkie możliwe przypadki – taki był mijający rok 2023. Które z trendów zostaną z nami na dłużej, a które pożegnamy? Jak połączyć nowe możliwości automatyzacji z utrzymaniem najwyższej jakości, i jakie tak naprawdę szanse da nam dalszy rozwój sztucznej inteligencji? Spytaliśmy 10 ekspertów z estru o ich przewidywania dotyczące tego, co przyniesie 2024 rok – sprawdź pierwszą część artykułu i przekonaj się, jakie trendy w e-commerce w 2024 przewidują (i czy się z nimi zgadzasz – a jeśli nie, to daj znać, dlaczego!). 


Michał Burda, CEO & Chief Strategist

2024 będzie rokiem AI, ale zanim zamkniesz ten artykuł, myśląc „no tak, mówią mi, że AI będzie istotne, co za niespodzianka”… Daj mi chwilę, żeby wyjaśnić, co mam na myśli. Widzę cztery kluczowe obszary, w których czeka nas rewolucja w e-commerce dzięki sztucznej inteligencji, i marki, które chcą być gotowe na przyszłość, muszą się w nich odnaleźć. Po pierwsze, marketing wspierany AI, głównie w obszarze content creation, czyli zdjęcia produktowe lepsze niż kiedykolwiek, ale również materiały na bloga czy bannery. Po drugie – łatwiejsza ekspansja na rynki zagraniczne. Mam na myśli prostsze tłumaczenie treści, AI dubbing contentu, dostosowywanie materiałów do odbiorców. Po trzecie – personalizacja i customizacja produktów z wykorzystaniem AI, która doprowadzi do stworzenia zupełnie nowych produktów cyfrowych. A ostatni obszar to customer support, między innymi zaawansowane czatboty i wyszukiwarki, które pozwolą obsługiwać ogromne ilości klientów niewielkim nakładem pracy. 

Wiktor Niedziałkowski, UX designer 

W 2024 będziemy widzieć maksymalny focus na to, żeby dotrzeć do klienta szybciej, lepiej, wygodniej i w sposób, który naprawdę będzie z nim rezonował. Jak to rozumiem? Przede wszystkim w projektowaniu będziemy stawiać na rolę interaktywności. Czasem użytkownikom trzeba coś dokładnie wytłumaczyć, pokazać pewna ideę, wizję marki. Często zdarza się, że użytkownicy trafiają na ściany tekstu, i nawet najlepszy copywriting nie spowoduje, że nasz klient przeczyta to, co chcemy mu przekazać. Świetną rolę odgrywa tutaj interaktywność elementów na stronach internetowych, dzięki której możemy opowiadać historie… opowiadając o nich mniej. No i oczywiście nie zaskoczę nikogo analizując trendy w e-commerce w 2024 i pisząc o AI – narzędzia sztucznej inteligencji naprawdę zmieniły zasady gry w UX designie. Znajdziemy je już w Figmie, środowisku programów Adobe czy usługach www typu Relume czy Framer, gdzie po wpisaniu promptu dotyczącego firmy, wygenerujemy gotową, szablonową, stronę internetową, którą możemy od razu opublikować w danej usłudze. 

Agnieszka Konofalska, Project managerka w dziale UX/UI 

W roku 2024 zarządzanie projektami kontynuuje ewolucję w reakcji na postęp technologiczny i zmieniające się środowisko pracy. Poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji, doskonalenie praktyk zdalnego zarządzania, rozwijanie metodologii Agile, wprowadzanie zasad zrównoważonego rozwoju, korzystanie z technologii blockchain dla bezpieczeństwa, podkreślanie inteligencji emocjonalnej oraz podejmowanie decyzji opartych na danych, organizacje mogą lepiej odpowiadać na wyzwania, jakie przed nimi stoją. Stosujemy hybrydowe metodologie, czyli przykładowo Agile i Waterfall, a samo realizowanie projektów coraz bardziej polega na łączeniu ich ze strategią – obsługujemy projekty, które nie są celem samym w sobie, a realizują strategię biznesową firmy i wizję oraz misję marki. W kontekście AI widzimy również dużo szans – przykładem są narzędzia do zarządzania projektami wspierane przez sztuczną inteligencję czy wirtualni asystenci bazujący na AI. Pomagają nam w obszarach planowania harmonogramów, analizie przepływu pracy, obciążenia w projekcie, pomagają w podglądzie bieżącej pracy. To nie tylko automatyzacja procesów czy analiza danych, ale również realne rekomendacje uwzględniające czynnik ludzki – czyli jakie zasoby wykorzystać, jakie ryzyka należy uwzględnić, czy pracownicy nie są przeciążeni.

Adam Puwalski, Graphic designer 

W obliczu tego, że na co dzień borykamy się z dużą ilością obciążających, poważnych tematów, w branży designu widzimy poszukiwanie chwili oddechu, uśmiechu i lekkości, która pozwoli nam się oderwać od codziennych spraw. Uważam, że w 2024 w wielu branżach na pierwszy plan wysunie się Quirky Design. Dla mnie oznacza to dalsze odbicie od lat minimalizmu i niespodziewane rozwiązania, które w obecnych czasach powodują (bardzo potrzebny) uśmiech na twarzy. Wykorzystujemy odważne fonty i łamiemy wszystkie „dobre zasady” designu. Wykorzystujemy zaawansowane animacje i generative art, w którym to procesie wspieramy się narzędziami AI. Oczywiście, w dalszym ciągu zostanie z nami – a nawet rozkwitać będzie – 3D w duchu Y2K Revival. Będzie kolorowo, odważnie, kontrowersyjnie i angażująco!

Kat Gawryś, Strategy & Content Team Leaderka 

Zarówno w contencie, jak i w strategiach rok 2023 porządnie namieszał w związku z rozwojem i ogólnodostępnością AI. Agencje, klienci i ich odbiorcy zostali rzuceni na głęboką wodę i ten, kto nie przeraził się ogromem zmian i zbudował digitalową tratwę, która pozwoliła mu nawigować po tym nieznanym obszarze, wyszedł z tego starcia zwycięsko. W 2024 i późniejszych latach będziemy powoli przechodzić do porządku dziennego ze sztuczną inteligencją, i będzie to wyglądało coraz mniej jak walka, a coraz bardziej jak owocna współpraca. Mimo wielu szans, widzę również kilka zagrożeń, które mogą namieszać w rynku. Po pierwsze, badania pokazują, że zaufanie do mediów społecznościowych spada na łeb, na szyję, w związku z łatwością szerzenia dezinformacji, jaką dało wykorzystanie AI. W związku z tym marki planując swoje działania będą musiały mieć to na uwadze i budować swoją wiarygodność oraz wizerunek jeszcze szerzej poza social mediami. Po drugie, przewartościowanie – analiza Gartnera pokazuje, że powstanie zupełnie nowy segment, „acoustic brands”, czyli marki, które będą budowały swoją wartość na tym, że są całkowicie wolne od sztucznej inteligencji, by trafiać do segmentu klientów, dla których tego typu transparentność jest kluczowym elementem zaufania do marki. Poza rozwojem AI i koniecznością analizowania tego, czego oczekują w jej kontekście klienci od marek, trendy w e-commerce w 2024 to w dalszym ciągu rosnąca rola zrównoważonego rozwoju, inkluzywności i etycznego podejścia do biznesu – czego również oczekują od firm klienci i staje się to powoli – na szczęście – już nową normą. 

A jakie trendy w e-commerce w 2024 czekają nas w content marketingu, współpracach z influencerami czy automatyzacji marketingu? Sprawdź drugą część naszego artykułu!