Sklepy online w Polsce funkcjonują od ponad 20 lat. Pomimo tak dużego doświadczenia na rynku wciąż trafiamy na pewne wady zakupów przez Internet oraz niedogodności, które trudno przeskoczyć, a które pojawiają się zarówno po stronie sprzedawcy, jak i nabywcy. Godzimy się na te małe usterki, wiedząc, że mimo wielu lat funkcjonowania, rynek ten wciąż się rozwija i uczy. Pytanie, czy rozwija się w dobrym i bezpiecznym kierunku?
Główne bolączki kupujących, to brak możliwości obejrzenia i przetestowania przedmiotu kupowanego w sieci na żywo. Decyzję podejmujemy na podstawie zdjęć, opisu oraz coraz popularniejszych recenzji wideo. Inną niedogodnością jest czas oczekiwania na przesyłkę lub brak możliwości wyboru dogodnej opcji odbioru paczki. Nie każdy sklep oferuje kurierów, paczkomaty lub firmy wysyłkowe, które nam odpowiadają.
Internetowi oszuści
Nie można też zapominać o internetowych oszustach, którzy prężnie działają w sieci pomimo rozbudowanych i powszechnych programów ochrony kupujących. Ten rodzaj zabezpieczenia dosyć skutecznie dba o nasze zakupy online.
Budowanie sieci sprzedaży w przypadku właścicieli sklepów internetowych też ma swoje gorsze strony. Duża konkurencja sprawia, że niektóre branże prowadza prawdziwą wojnę cenową i walkę o klienta, przez który zyski maleją. Wysyłka towarów od dużej wadze i gabarytach sprawia, że niektóre przedmioty są mniej opłacalne w handlu internetowym. No i wreszcie: długi czas oczekiwania na otrzymanie należności. W przypadku tradycyjnych przelewów księgowanych przez niektóre banki dopiero po 12-24 godzinach od nadania!
E-commerce w Polsce i wpływ na inne branże
Coroczne raporty i podsumowania działalności e-commerce w Polsce, dotyczą wyborów klientów oraz wpływu handlu elektronicznego na różne gałęzie przemysłu. Jedną z nich jest dostarczanie paczek przez kurierów i Pocztę Polską. To sklepy elektroniczne oraz portale aukcyjne napędzają firmy kurierskie i dają Poczcie Polskiej drugie życie. Ponad 9 milionów gospodarstw domowych ma dostęp do Internetu. Coraz więcej użytkowników smartfonów decyduje się na zakup pakietu danych, który pozwala dokonywać płatności online oraz zakupów przez Internet. W roku 2015 około 54% Polaków zadeklarowało, że odwiedza polskie sklepy elektroniczne i regularnie robi w nich zamówienia. Rośnie również procent internautów, którzy nie boją się kupować w zagranicznych e-shopach.
Duży skok odnotowały także metody płatności obsługujące szybkie przelewy. PayU, Dotpay oraz przelewy24 są liderami, jeśli chodzi o wybory serwisów płatniczych Polaków. Sklepy internetowe napędzają cały przemysł internetowy oraz logistykę. Firma, która nie posiada, chociażby własnej witryny udostępniającej kontakt czy ofertę towarów i usług traci na tym duże pieniądze oraz klientów.
Czy kupowanie online jest więc bezpieczne? Uważamy, że tak, a nie raz nawet bezpieczniejsze od zakupu fizycznego. Zakup online zawsze jest udokumentowany, a dzięki rozbudowanym możliwościom weryfikacji sprzedawcy możemy upewnić się, że mamy do czynienia z uczciwym partnerem biznesowym.